Afkoop schuldsaldoverzekering - bedrijfsvoorheffing

lietchi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afkoop schuldsaldoverzekering - bedrijfsvoorheffing

#1 , 28 nov 2017 10:52

Eventjes de context schetsen: m'n vriend en ik hebben in 2009 een huis gekocht en schuldsaldoverzekeringen afgesloten. We hebben recent dit huis verkocht en een ander huis gekocht, met lening en schuldsaldoverzekering bij een andere bank.
We hebben dus gevraagd aan de oude bank om onze schuldsaldoverzekeringen af te kopen. Vorige week daarvoor langsgeweest bij de bank en afrekeningen gekregen. Bij nalezing (thuis) van die afrekening zien we dat er 33% bedrijfsvoorheffing afgetrokken is.

Volgens een brief die we van de bank gekregen hebben en volgens m'n eigen opzoekingen, is die 33% enkel verschuldigd als we van een fiscaal voordeel genoten hebben voor deze schuldsaldoverzekeringen. Wat we NIET gedaan hebben (aangezien we wisten dat inbrengen in de belastingen = belast worden op een eventuele uitbetaling later).

Ik laat dit weten aan de bank, maar die weigert de berekening aan te passen, op basis van een clausule in de kleine lettertjes van de verzekering "Ik ondergetekende verklaar van fiscale aftrekbaarheid te willen genieten voor premies van een individueel levensverzekeringscontract...". De vraag is ons uiteraard nooit expliciet gesteld bij het afsluiten van de verzekering, anders hadden we toen wel gezegd dat we het niet gingen inbrengen...

Ik veronderstel dat de beslissende factor toch wel is dat we onze SSV nooit fiscaal ingebracht hebben, ongeacht wat er in het contract staat?
Wat kunnen we nu doen om toch de volledige afkoopsom te onvangen, zonder aftrek van de bedrijfsvoorheffing? De betaling heeft nog niet plaatsgevonden trouwens, dit gebeurt pas na 3 à 4 maanden volgens de bank.
Moeten we aandringen bij de bank? Contact opnemen met ons plaatselijk belastingskantoor? Alle hulp is welkom :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 nov 2017 12:16

Probeer van uw belastingkantoor een verklaring los te krijgen waarin staat dat jullie geen enkele keer hebben genoten van de aftrek van de betreffende verzekering. Zeg tegen die mensen waarover het gaat. Geef die verklaring ( hou een kopie) aan de bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#3 , 30 nov 2017 23:30

Inderdaad. U heeft een fiscaal attest gekregen voor die verzekering dus gaat de maatschappij er van uit dat er fiscale vrijstelling is geweest. Enkel te bewijzen door attestering belastingkantoor.
Uw bankkantoor past de wetgeving correct toe.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”