Aftrekbaarheid kapitaalaflossingen

TomDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 7

Aftrekbaarheid kapitaalaflossingen

#1 , 14 feb 2008 22:19

Beste,

Ik heb een appartement gekocht voor ik gehuwd ben. Hiervoor heb ik een hypotheeklening afgesloten. Deze staat nog steeds op mijn naam.

Mijn vrouw en ik hebben een huwelijkscontract afgesloten volgens het wettelijk stelsel. Het appartement werd hierbij in de gemeenschap opgenomen. Bijgevolg is zij nu mede-eigenaar.

Mijn vraag. Mag zij bij de volgende belastingsaangifte ook de kapitaalsaflossingen fiscaal inbrengen?

Mvg

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 feb 2008 17:24

Beste ,

in eerste zin zou ik 'ja ' antwoorden. Het is ietsje ingewikkelder.
U was nu de enige lener in het krediet. U dient ook het krediet in de gemeenschap te brengen , zodat ook de bank kan overgaan tot wijziging van het krediet op de twee namen. Zij leveren dan een nieuw dokument dat bestemd is voor de belastingadministratie.
Zie na op uw contract of dit in orde is voor uw lening of ondervraag uw notaris. Een goede notaris die van wanten weet , zal dit gedaan hebben.
Toch maar even controleren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 16 feb 2008 11:03

“Art.145-1.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 145-2 tot 145-16 wordt een belastingvermindering verleend die wordt berekend op de volgende uitgaven die tijdens het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:...3° als betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die is aangegaan om een in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte gelegen woning, andere dan de in artikel 104, 9°, vermelde woning, te bouwen, te verwerven of te verbouwen...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Zie verder art.145-5 en 145-6 WIB.

“Art.63-3.Betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die is aangegaan om een in België gelegen woning te bouwen, te verwerven of te verbouwen, worden...slechts in aanmerking genomen voor de vermindering van het lange termijnsparen indien de belastingplichtige de volgende attesten overlegt waarvan de modellen door de Minister van Financiën of zijn gedelegeerde worden vastgesteld en die door de instelling die de lening heeft toegestaan worden uitgereikt :...2° een jaarlijks betalingsattest waarin de instelling het bedrag van de door de BELASTINGPLICHTIGE tijdens het belastbare tijdperk gedane betalingen meedeelt, alsmede...“(K.B.WIB 27 augustus 1993).

‘Hiervoor heb ik een hypotheeklening afgesloten. Deze staat nog steeds op mijn naam’ houdt in dat voornoemd attest ook op uw naam zal staan en dus niet in aanmerking komt voor belastingvermindering van uw echtgenote,ook als is ze medeeigenaar.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 16 feb 2008 14:28


Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ggggrrrrr..........

Tom ,

ik herhaal : ga na of uw lening in de gemeenschap is gebracht.

Zo ja , laat uw bank de lening overbrengen op Mr & Mevr. Daarna krijgt U het nodige attest.


Sorry.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 17 feb 2008 09:59

“Art.2.Voor de toepassing van deze wet wordt beschouwd als hypothecair krediet :1. het krediet gewaarborgd door een HYPOTHEEK of...”(4 AUGUSTUS 1992. - * Wet op het hypothecair krediet).

Betalingen gebeuren mijns inziens slechts voor de aflossing van een hypothecaire lening,in de zin van art.63-3 K.B.WIB,indien de kredietnemer ook (mede-)hypotheekverlener is.

De schuldUITBREIDING van de oorspronkelijke kredietnemer naar diens huwelijksgemeenschap vereist dan niet alleen een overeenkomst met de kredietgever maar ook dat die huwelijksgemeenschap de hypotheek verleent,wat een wijziging van de AUTHENTIEKE vestigingsakte vereist,met de eraan verbonden kosten.Analyseer dus vooraf lasten en baten.

* Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 17 feb 2008 18:23

“Analyseer dus vooraf lasten en baten.
1. Kosten :

- eventuele wijziging huwelijkscontract , om 'lening' gemeenschappelijk te maken = ereloon notaris
- wijziging krediet bij de bank : misschien dossierkosten
Er moet geen nieuwe hypotheek gevestigd worden, want zelfde gebouw

Kosten samen max. 3 à 400 €

2. Baten
belastingvoordeel in 2008 : ca. 1250 €
belastingvoordeel in 2009 : ca; 1300 €
belastingvoordeel in 201. :
belastingvoordeel
belasti


Misschien moet je wel eens denken aan een bijkomende schuldsaldoverzekering voor uw vrouw.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TomDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 29 feb 2008 21:55

Beste,

De schuld is eveneens opgenomen in de gemeenschap.

Ik zal navragen bij de bank of ik de authentieke akte moet laten wijzigen dan wel enkel dossierkosten moet betalen voor een attest op beide namen.

Bedankt voor jullie reacties!

Mvg,

Tom

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”