Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten:

DE TENDER André
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten:

#1 , 20 nov 2017 05:43

Ik wil danslessen geven voor een feitelike vereniging (dus geen VZW), een dansclub.
Deze vereniging vervult geen enkele fiscale verplichting (zij heeft geen ondernemersnummer).
Dit betekent dat de vergoedingen aan lesgevers ook niet op fiches 281.50 vermeld worden.
De vereniging heeft leraars met een ondernemersnummer die wel/geen BTW aanrekenen; sommige leraars verwijzen naar de BTW-vrijstelling art. 44, § 2, 8° 8° de diensten aan organisatoren van voordrachten verstrekt door voordrachtgevers die als zodanig handelen; de diensten aan organisatoren van schouwspelen en concerten, aan uitgevers van grammofoonplaten en van andere klankdragers en aan makers van films en van andere beelddragers verstrekt door acteurs, orkestleiders, muzikanten en andere artiesten voor de uitvoering van toneelwerken, balletten, films, muziekstukken, circus-, variété- of cabaretvoorstellingen; de diensten aan organisatoren van sportwedstrijden of sportfeesten verstrekt door deelnemers aan die wedstrijden of feesten;
Ik vermoed dat deze vrijstelling niet geld voor een leraar, die wekelijks één of meerdere uren les geeft in een dansclub.
Graag uw visie.

In een brochure van het kunstenaarsloket geeft men het advies de inkomsten aan te geven onder de rubriek Een occasioneel inkomen moet je invullen op de voorbereiding van je aangifte in:
Deel 2, Vak XV. Diverse inkomsten
Rubriek B. Andere diverse inkomsten, 1. Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten, a) brutobedrag Code 1200-61/2200-31: de inkomsten
Er zijn dan geen forfaitiaire kosten.
Daar de lessen met een vaste regelmaat gegeven worden, nl. één of meerdere dagen één of meerdere uren gedurende ong. 40 weken kan er m.i. geen sprake meer zijn van "toevallige prestaties".

Ik ben eerder geneigd om de inkomsten aan te geven in deel 2 van de aangfite Vak XIX. - BATEN VAN VRIJE BEROEPEN, AMBTEN, POSTEN OF ANDERE WINSTGEVENDE BEZIGHEDEN.
Dan moet ik wel een ondernemersnummer aanvragen?
Dan ben ik BTW - plichtig op mijn inkomsten als lesgever?
Dan moet ik mij aansluiten bij een kas voor sociale zekerheid zelfstandigen?
Maar heb ik het "voordeel" dat ik mijn kosten niet dien te bewijzen en gebruik kan maken van de forfaitiare kosten.
Ik betaal dan wel kosten voor de kas soc. zek. zelfst. en sociale bijdragen voor zelfstandige in bijberoep?

De kans dat de fiscus mijn inkomsten uit de bijverdienste ontdekt is m.i. heel gering omdat de club niks doorgeeft aan de fiscus.

Wat doe ik het best?
Ondernemersnr. aanvragen?
BTW aanrekenen?
Kosten betalen voor kas zelfstandigen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 20 nov 2017 12:31

De activititeiten van dansleraar zijn inderdaad niet vrijgesteld op die basis, zoals het artikel letterlijk zegt geldt dat alleen voor organisatoren. De vereniging zelf kan zich mogelijk op 3° van datzelfde artikel baseren, maar een van de voorwaarden is geen winst maken en aangezien ze geen vzw zijn. Daarboven komt nog dat dit alleen voor het sportieve gedeelte is, voor eventuele drankverkoop/cafetaria of sponsoring met publiciteit moeten ze wel een btwnummer hebben. Ze zijn daar zeer gevaarlijk bezig, een FV heeft hoofdelijke aansprakelijkheid voor als er een achterstallige belastingen moeten worden geïnd.

Voor uzelf moet u inderdaad zelfstandige worden een een btwnummer aanvragen, eventueel onder de vrijstellingsregeling. U moet facturen opmaken aan de FV, dat zij geen btwnummer hebben maakt u zaak niet (maar als u controle krijgt, hangen ze natuurlijk wel).

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”