Verhuren "enige" en "eigen" woning en feitelijk samenwonen met vriendin: Quid aftrek lening 2004, KI en huurinkomsten

Malk
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuren "enige" en "eigen" woning en feitelijk samenwonen met vriendin: Quid aftrek lening 2004, KI en huurinkomsten

#1 , 08 nov 2017 15:00

Beste,

Ik sloot een hypothecaire lening af in 2002 (voor 2005, dus) die aan alle voorwaarden voldoet voor aftrek kapitaal, intrest en schuldsaldoverzekering.
Het gaat met andere woorden om een oude lening onder het oude stelsel.
Vanaf 1.1.2018 zal ik deze woning echter verhuren aan particulieren.

Zelf zal ik mijn domicilie nemen op het adres van mijn vriendin, in een andere stad.
Ik bezit geen andere onroerende eigendommen.

1. Kan ik mijn lening blijven aftrekken zoals ik voorheen deed? (is nog enige onroerende eigendom, maar ik woon er niet meer).

2.a Kan ik mijn K.I. op nul houden door sociale redenen in te roepen? Immers de woning is te klein om samen met mijn vriendin en haar 2 kinderen te gaan wonen. Bovendien gaan deze kinderen in die andere stad op 30 km naar school.
2b.Waar dien ik deze "sociale redenen" voor te leggen?
2c. Dien ik dan de huurinkomsten aan te geven of niet

3. Heeft het eventueel wettelijk samenwonen invloed? bijvoorbeeld op de aftrek van de lening van de woning van mijn vriendin?

Alvast dank voor de informatie. :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 08 nov 2017 15:44

Beste

Het is niet meer de 'eigen woning' dus de verhoging van 760 € zal wegvallen.
Wat betreft KI is het niet nodig om één en ander in te roepen. Uw intresten uit woonkrediet zullen uw KI neutraliseren.

Wat uw vriendin betreft : aan haar fiscale situatie wijzigt niets. haar aftrek blijft identiek.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 08 nov 2017 18:21

die 760 euro heeft mi enkel betrekkinge op leningen na 2005



Heb ergens gelezen dat zelfs de fiscus heeft geschreven dat men een enige woning mag verhuren en toch van dezelfde fiscale voordelen mag blijven genieten
Zal eens opzoeken waar ik dat ergen gelezen heb.

( ergens op hun website moet dat staan bij de commentaren op de wetgeving van fiscale aftrekken)

Voor leningen afgesloten na 2005 gaat die vlieger niet op



De aflossing van het kapitaal van een hypothecaire lening die vanaf 1 januari 1993 werd aangegaan voor de enige woning, komt in aanmerking voor de verhoogde vermindering voor het bouwsparen.


De in artikel 145/17, 2° W.I.B. bedoelde betalingen voor de aflossing van een hypothecaire lening die is aangegaan om in België een woning te verwerven, die bij het afsluiten van de hypothecaire lening de enige woning van de belastingplichtige is, en die gewaarborgd is door een schuldsaldoverzekering, komen in aanmerking voor de verhoogde belastingvermindering voor het bouwsparen.

Commentaar van de fiscus ZELF
Nummer 145/17/10

"Bij de beoordeling van de voorwaarde dat het een enige woning moet betreffen, is het zonder belang of die woning al dan niet recht geeft op de in art. 16, WIB 92, bedoelde woningaftrek. Het speelt dus geen enkele rol dat de belastingplichtige de woning zelf betrekt, zich de beschikking ervan voorbehoudt, of ze verhuurt."

Nogmaals ENKEL geldig voor leningen afgesloten VOOR 2005

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 08 nov 2017 18:55

aanvulling : begrip eigen woning is enkel vanaf 2005 van toepassing, voordien was het "enige" woning

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 08 nov 2017 19:58

Jef

Je hebt gelijk. Te snel gereageerd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Billybob
Berichten: 124

#6 , 08 nov 2017 20:59

Kadastraal inkomen is aan te geven onder code 1106, het eerste jaar om te delen op zoveel 365ste. Sociale reden is m.i. niet van toepassing hier. Met uw lief gaan samenhokken is geen sociale reden :)

De intresten zijn aan te geven onder code 1146,

en het kapitaal code 1358. alhoewel im mij afvraag of 3358 ook niet kan, aangezien de woning ooit de status van de eigen woning had.

Het kapitaal moet ge ook wel - indien meer geleend dan grensbedrag - beperken: Ka x grensbedrag gedeeld door geleend bedrag. Dit grensbedrag staat in het boekske dat ge bij de aangifte krijgt.

EDIT: ook te rap geweest i.v.m. kapitaal. 1355.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”