Huis verhuren in Australie

jiimbo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis verhuren in Australie

#1 , 06 nov 2017 06:16

Beste forum gebruikers, ik woon al 10 jaar in Australie (Sydney). Ik heb zowel de Australische als de Belgische nationaliteit, en heb 3 jaar geleden een huis gekocht. Volgend jaar keer ik definitief naar Belgie terug. Ik overweeg om mijn huis (bijna afbetaald) enkele jaren te verhuren, maar vooraleer die beslissing te nemen zou ik meer willen weten over wat dit concreet inhoudt op vlak van Belgische fiscaliteit. Zal het huis, alsook de inkomsten (verhuur, en op een dag, verkoop) dubbel belast worden in Belgie, en wat zijn de concrete tax implicaties ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 06 nov 2017 11:51

Je moet er het dubbelbelastingverdrag tussen Australië en België eens bijhalen, maar meestal worden huurinkomsten belast in het land waar het vastgoed gelegen is, en vrijgesteld in België. Daarnaast telt men een bepaald bedrag bij (werkelijke huurinkomsten of een soort van aangepast KI) binnen de personenbelasting om dit te compenseren.

Tenzij het huurrendement echt goed is (of je denkt dat de vastgoed boom er nog een tijdje door zal gaan) zou ik het persoonlijk niet doen. Hoe volg je op of alles nog wel in orde is tussen huurders door? Via vrienden en/of een immo kantoor?

jiimbo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2017 00:24

Dag Fortuin, hartelijk dank voor je antwoord. Een huis verhuren in Australie verloopt (bijna) steeds via een immo kantoor.

Kan je verduidelijken, misschien met een ruw cijfervoorbeeld, wat je bedoelt met " Daarnaast telt men een bepaald bedrag bij (werkelijke huurinkomsten of een soort van aangepast KI) binnen de personenbelasting om dit te compenseren" ? Stel bijvoorbeeld dat mijn jaarlijkse huurinkomsten, na belasting in Australie, 5,000 euro bedragen. Is dit de "werkelijke huurinkomst" waarover je spreekt en hoeveel zou het aangepast KI kunnen bedragen ?

Een tweede vraagje. Stel dat ik bijvoorbeeld over 10 jaar het huis verkoop. In Australie, wordt de winst die ik heb gemaakt (verkoopprijs - aankoopprijs) belast tegen ongeveer 40% (capital gain tax). Moet ik op dit bedrag nog eens Belgische belastingen betalen ?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”