Valt een studietoelage onder belastbaar inkomen?

Minus Energy
Topic Starter
Berichten: 2

Valt een studietoelage onder belastbaar inkomen?

#1 , 02 nov 2017 15:23

In een formulier voor het ziekenfonds dat ik aan het invullen ben, staat terloops vermeld dat een studietoelage ook onder belastbaar inkomen valt. Nu ben ik al meer dan een half uur aan het googlen maar ik kan hier nergens verdere informatie over terugvinden; de studietoelages zijn ook nooit automatisch ingevuld geweest in mijn tax-on-web aangifte (terwijl je toch zou verwachten dat de overheid weet heeft van de studietoelages die ze zelf heeft toegekend). Weet iemand hier toevallig of studietoelages nu wel of niet belastbaar zijn, en indien wel, in welk vak op de belastingaangifte ze dan moeten ingevuld worden? Alvast bedankt voor uw hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 02 nov 2017 17:53

Indien je zelf een aanvraag indient omdat je niet in aanmerking komt voor de automatische toekenning van een verhoogde tegemoetkoming, is een inkomensonderzoek nodig om na te gaan of je de inkomensgrens niet overschrijdt.

Om het bruto belastbaar gezinsinkomen te berekenen worden alle inkomens van het gezin samengeteld:

- bedrijfs- en beroepsinkomens;
- roerende en onroerende inkomsten;
- pensioenen;
- ziekte- en invaliditeitsuitkeringen;
- onderhoudsgeld;
- buitenlandse inkomens;
... en ja dan ook studietoelagen

Bepaalde inkomens moeten evenwel niet worden aangegeven zoals kinderbijslag, tegemoetkomingen voor personen met een handicap en beroepsinkomsten van kinderen (bv. uit vakantiejobs van studenten) indien ze voor de onderzochte periode nog recht hebben op kinderbijslag.


Opmerking: studietoelage is een regionale toelage (Vlaamse overheid), geen federale.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 nov 2017 19:20

Studietoelagen zijn een niet-belastbare tegemoetkoming. Die moet dus niet ingevuld worden op onze belastingbrief.

Dat het ziekenfonds wil weten dat men zo'n toelage ontvangt, wil ik nog begrijpen. Maar dat die zou meetellen om het belastbaar inkomen samen te stellen, kan en mag niet waar zijn. Om één en ander te controleren, vraagt men toch gewoonlijk een kopie van de laatste belastingafrekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 07 nov 2017 17:36

In een formulier voor het ziekenfonds dat ik aan het invullen ben, staat terloops vermeld dat een studietoelage ook onder belastbaar inkomen valt. Nu ben ik al meer dan een half uur aan het googlen maar ik kan hier nergens verdere informatie over terugvinden; de studietoelages zijn ook nooit automatisch ingevuld geweest in mijn tax-on-web aangifte (terwijl je toch zou verwachten dat de overheid weet heeft van de studietoelages die ze zelf heeft toegekend). Weet iemand hier toevallig of studietoelages nu wel of niet belastbaar zijn, en indien wel, in welk vak op de belastingaangifte ze dan moeten ingevuld worden? Alvast bedankt voor uw hulp!
Ik was ook niet duidelijk in mijn antwoord. inderdaad niet-belastbaar ; het is een Vlaamse toelage, gebaseerd op het referentie-inkomen van je ouders (via de belastingaangifte). U moet dit inderdaad niet aangeven in uw belastingaangifte.

Voor welk formulier bij uw ziekenfonds wordt deze formulering eigenlijk gebruikt?
Ik vermoedde voor een verhoogde tegemoetkoming, maar misschien gaat het over iets anders dat de context voor ons duidelijker maakt?

iota
Berichten: 830

#5 , 15 dec 2017 18:41

Wat was het antwoord nu?

Ik heb zonet dezelfde vraag gekregen van een co-assistent geneeskunde, 26 j., die zelf moet aansluiten bij een ziekenfonds.
Het gaat idd om de verhoogde tegemoetkoming.
De student in kwestie heeft helemaal geen inkomen, niet eens een vakantiejob wegens co-assistentschap. Wel een beperkte studiebeurs.
Maar dit is toch helemaal geen belastbaar inkomen??

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 15 dec 2017 18:47

http://www.abyarno.be/actuadetail.php?vid=1123

Worden niet belast, maar zijn wel - in sommige gevallen- een inkomen.
Kan daarom voor andere dan zuiver fiscale zaken wel een impact hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”