Lange termijnsparen: verhoging premie

selleslag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Lange termijnsparen: verhoging premie

#1 , 01 nov 2017 18:24

Ik stortte in 2008 €1990,00 en daarvoren sinds 2001 wisselende bedragen maar vanaf 2010 telkens maar €1090,00 euro. Ik ben vorig jaar anticipatief belast op 60 jaar. Mijn contract loopt tot 2021.
Met hoeveel mag ik mijn bedrag verhogen om de fiscale aftrek te blijven genieten waarbij dit niet als een nieuw contract wordt beschouwd? Zie hieronder tekst uit wetboek inkomstenbelastingen maar deze is voor mij onduidelijk. Wat betekent concreet: in de mate dat het jaarbedrag van de premie het gemiddelde niet overtreft van de premies gestort gedurende (maximum) de vijf jaren die voorafgaan aan de laatste 10 jaren van het contract.
Kan ik ook een nieuw contract lange termijnsparen aangaan voor mezelf met fiscale aftrekmogelijkheden terwijl het huidige doorloopt tot 65 jaar ?



Nummer 145/4/35

Voor levensverzekeringscontracten met variabele premies wordt een verhoging van het bedrag van de premie, minder dan 10 jaar vσσr de vervaldag van het contract, niet met een nieuw contract gelijkgesteld :

• voor de contracten met een looptijd van 10 jaar : in de mate dat het jaarbedrag van de premie het bedrag van de premie niet overtreft die gedurende het eerste jaar van het contract gestort werd;
• voor de contracten met een looptijd van meer dan 10 jaar : in de mate dat het jaarbedrag van de premie het gemiddelde niet overtreft van de premies gestort gedurende (maximum) de vijf jaren die voorafgaan aan de laatste 10 jaren van het contract.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 01 nov 2017 20:03

Beste

U mag in het bestaande contract jaarlijks nog 1090 € bijstorten. Gezien u sinds 2010 dat bedrag stortte is dat dus ook het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar.
U kan nog een nieuw contract starten en daar het verschil storten tussen het jaarlijks fiscaal plafond en die 1090 euro.U Kan dat contract laten lopen zolang u wil maar zal op einddatum getaxeerd worden over de volledige som.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”