Onderwijs vs privé: hoeveel vloeit nog naar de belastingen?

binoculars88
Topic Starter
Berichten: 11

Onderwijs vs privé: hoeveel vloeit nog naar de belastingen?

#1 , 01 nov 2017 16:13

Dag allemaal,

Ik werk momenteel in het onderwijs maar denk aan een overstap naar de privé.
Ik kreeg een concreet voorstel, maar vind het moeilijk om bepaalde financiële dingen met elkaar te vergelijken.

Concreet vraag ik mij af of er een groot verschil zit in hoeveel belastingen je achteraf nog via de belastingsbrief moet betalen op je ontvangen loon.
Ik vermoed dat er enkel met het belastbaar inkomen rekening wordt gehouden?
Wordt het belastbaar inkomen altijd op dezelfde manier (bv een percentage van het volledige loon) bepaald? Ik heb ergens eens gehoord dat daar een groot verschil tussen zit bij onderwijs tegenover privé, ik weet alleen niet meer in welke richting :). Iemand die een richting kan geven hoe het meestal is?

Daarnaast dacht ik ook nog aan de andere voordelen die in de privé beschikbaar zijn: auto + verzekering + tankkaart, gsm, gsm-abo, hospitalisatie, internet-abo, laptop, maaltijdcheques, eco-cheques, groepsverzekering: moeten op deze voordelen ook belastingen betaald worden achteraf? In welke grootorde bevindt dit zich?

Ik begrijp dat dit een weinig concrete vraag is die afhangt van verschillende omstandigheden, maar ook een grove schatting of zo is zeker welkom.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 nov 2017 16:59

Je kan op bepaalde websites van loon administraties eens een loon simulatie doen, zodat je weet waar je staat !

Je googel eens bruto loon - netto loon !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 01 nov 2017 19:09

check toch gewoon de loonbrieven: als de bedrijfsvoorheffing conform je belastingschijf afgehouden wordt, dan is er niets aan de hand. Vraag aan de mogelijke nieuwe werkgever een simulatie van de loonberekening en dan zie je vanzelf of de bedrijfsvoorheffing correct wordt ingehouden. De meeste (middel)grote bedrijven doen dat goed. Je kan ook altijd vragen dat er meer wordt afgehouden.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 01 nov 2017 20:38

Beste

Dat exact vergelijken is quasi ondoenbaar. Hoe vergelijk je een overheidspensioen met een privé pensioen + groepsverzekering? Hoe vergelijk je een fulltime baan in de prive met pakweg 20 tot 30 dagen vakantie, met een onderwijsbaan met 75 vakantiedagen. In parktijk vergelijk je dan een 100 % baan met een 75 % baan.
Zijn alle voordelen die je aanhaalt inbegrepen? Of betaal je daar ook een eigen bijdrage voor? En hoe kwantificeer je dat voordeel?
Zoals gesteld : vergelijk even op jobat en andere sites.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 01 nov 2017 21:34

De belasting op je netto belastbaar inkomen is identiek of je nu bij de overheid werkt dan wel in de “privé”

Wat zijn de grootste verschillen:

1. Vakantiegeld en eindejaarspremie zijn hoger in de privé. Vergelijk dus een netto JAARloon en niet het netto MAANDloon. Vuistregel: prive: 13,8 maandlonen. Overheid: 12,9 maandlonen. Extra bonussen in de privé zijn gebruikelijk in verkoopsfuncties en voor top- en middenkader.

2. Reeds vermeld: aantal verlofdagen en voordelen in de privé: maaltijdcheques, wagen, ... Hou er wel rekening mee dat er politieke druk is om de salariswagens af te bouwen.

3. Carrièrremogelijkheden: een middenkaderfunctie zal je niet meer opleveren dan wat je in t onderwijs verdient. Als je de top kan bereiken (voor weinigen weggelegd) is t natuurlijk een ander verhaal.

Weet dat het onderwijs in België goed betaalt. Als je in een “goede” school staat en je doet het graag dan denk je best 7 keer na vooraleer uit te stappen. Het gras aan de overkant is dikwijls dorder dan groen.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 02 nov 2017 10:33

op een identiek brutoloon van een schoolmeester en van een bediende in de prive dienen exact evenveel belastingen betaald te worden

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 02 nov 2017 11:34

op een identiek brutoloon van een schoolmeester en van een bediende in de prive dienen exact evenveel belastingen betaald te worden
Correct is : op een identiek netto belastbaar loon dient evenveel belasting betaald te worden. De afhoudingen voor sociale zekerheid etc - dit is het verschil tussen het brutoloon dat op je loonfiche staat en het netto belastbaar loon - zijn licht verschillend.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 02 nov 2017 12:08

Het verschil zit 'm vooral in de toekenning van inkomsten. In de privé kan je wel eens situaties hebben waar er alternatieve manieren van toekenning zijn die geen loon zijn, zoals bijvoorbeeld aandelenopties -- kan een serieus verschil maken mits wat geluk bij een hevige koersstijging. Fiscaal is dat een pak beter dan loon. Zelfde met een salariswagen, etc.

Als we dan een stapje verder gaan heb je de zelfstandige die zijn inkomsten veelal kan regelen op de manier die fiscaal het beste uitkomt. Hoe meer flexibiliteit, hoe meer je bepaalde belastingen kan ontwijken, en (in principe) hoe minder uiteindelijke belasting te betalen. Zal niet van toepassing zijn op elke zelfstandige want niet iedereen is er zo met bezig, maar dat is wel de realiteit mits men begrijpt weet hoe het fiscaal wetboek in elkaar steekt.

Dus, m.i., puur op fiscaal vlak: zelfstandige > bediende > ambtenaar

binoculars88
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 02 nov 2017 13:36

Bedankt voor jullie reacties.

Hoe worden voordelen alle aard (bv auto) eigenlijk belast? Ik heb ergens gelezen dat je daar automatisch een bijdrage op betaalt, maar word je dan ook nog eens via je belastingsbrief belast?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#10 , 02 nov 2017 20:00

Beste

Zie hier even.

http://www.voordeelalleaardberekenen.be/

Algemeen : als u even in google intikt 'belastbaarheid bedrijfswagen' of 'voordeel alle aard bedrijfswagen' zal u letterlijk tientallen sites vinden met de gevraagde informatie. Mag ik opmerken dat iemand die vandaag in het onderwijs merkt toch wel geacht mag worden dergelijke informatie zelf op internet terug te kunnen vinden?

Uw eerste vraag kan ik in komen. Zeer brede materie en waar moet je beginnen zoeken. Deze vraag is zeer gericht en makkelijk zelf te zoeken. Op middenkader niveau (lager zelden firmawagen) is enige zelfredzaamheid echt wel noodzakelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”