fiscaal voordeel kinderen belastingsbrief

wisc136
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

fiscaal voordeel kinderen belastingsbrief

#1 , 31 okt 2017 22:21

Samen met mijn ex-vrouw voed ik de kinderen op via co-ouderschap. Er is afgesproken dat zij de kinderen ten laste neemt maar dat ik mijn fiscaal voordeel krijg via de belastingen (bij het invullen van de belastingen). Dit was allemaal afgesproken samen met de notaris die de akte heeft opgesteld. Onlangs krijg ik van de belastingen de opdracht om dit te kunnen bewijzen. Ik stuur de akte door en krijg als antwoord dat noch het co-ouderschap noch dat ik fiscaal voordeel krijg erin staat. Ik vraag aan de notaris hoe dit komt en volgens hun staat het co-ouderschap er wel in staat maar dat het fiscaal voordeel nooit zo is afgesproken en dat mijn ex-vrouw volledig de kinderen ten laste heeft.
Ze kunnen dit wel veranderen maar dit zal mij een kleine €400 kosten en dan moet mijn ex-vrouw het nog tekenen.
Nu is mijn vraag: kan dit op een andere manier geregeld worden zonder dat de notaris er tussen moet komen. Of kan dit rechtstreeks met de belastingen geregeld worden ? Of kan ik een overeenkomst zelf opstellen , hopelijk laten tekenen door mijn ex-vrouw en laten onderteken door een rechter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 31 okt 2017 23:41

Je ex neemt de kinderen ten laste en declareert dat zo op haar belastingsaangifte. Jij kan ze dus niet meer ten laste declareren.

Wat (wettelijk OK) veel gebeurt is dat de ex met een nieuw samengesteld gezin met ook kinderen van de nieuwe partner alle kinderen ten laste neemt. Het fiscaal voordeel is dan groter doch zij/zij betaalt de inkomstenderving van de andere ouder uit. Maw je ex betaalt je het misgelopen fiscaal voordeel. Dit is een gebruikelijke overeenkomst.

Dit alles onder voorbehoud dat dit zo de bedoeling was.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”