Lineaire Afschrijving bij kleine aankopen

aqwxszaqwxsz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Lineaire Afschrijving bij kleine aankopen

#1 , 30 okt 2017 21:08

Dag iedereen

Volgende stelling: Ik koop een camera van 2000 euro, batterij van 200 euro, een geheugenkaart van 300 euro, en schouder rig van 900 euro, gekocht bij verscheidene handelaars.
Deze horen wel allemaal bij elkaar (de camera is onmogelijk bruikbaar zonder batterij of geheugenkaart).
Een investering telt vanaf 1000 euro (heb ik ergens gehoord?).

Hoe zit het voor de afschrijving?
Mag ik al deze aankopen over 4 jaar lineair afschrijven. Of tellen alle aankopen van onder de 1000 euro als kosten, en mag ik deze dus enkel in jaar van aankoop afschrijven?

Camera+batterij+geheugenkaart zou je ook perfect als "bundel" kunnen kopen bij 1 handelaar voor 1 prijs.
Mag dit dan wel lineaire worden afgeschreven?

Ander voorbeeld kan ook met een computer.
Ik steek zelf een computer in elkaar (ipv pre-build te kopen). Alle aankopen werken dus enkel met elkaar en vormen eigenlijk 1 geheel en 1 investering.

Ik vind hier nergens echt een duidelijk antwoord op.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guy263202
Berichten: 163

#2 , 03 nov 2017 16:28

Alles af te schrijven over 3j ( de maatstaf van heffing )
Niet aftrekbare btw kan je in1x aftrekken
De bedragen waar je van spreekt aangaan BTW reglementering
Kleine onderdelen kan je onmiddellijk in de kosten brengen, hangt afval de controleur

aqwxszaqwxsz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2017 19:52

beste

Ik ben ingeschreven als kleine onderneming en betaal dus geen BTW (en trek dus ook geen BTW af).
Het gaat hier enkel over inbrengen van kosten voor de belastingen (niet de BTW dus).
Als ik je goed begrijp hangt het samennemen van kleine onderdelen af van de controleur?
Sommigen zullen het argument van aparte onderdelen om een computer te bouwen als grote aankoop accepteren, en sommigen niet?

En alles is af te schrijven over 3 jaar maximum dus?

Reclame

guy263202
Berichten: 163

#4 , 21 nov 2017 15:20

Schrijf alle kleine onderdelen onmiddellijk af, dus in 1x aftrekken btw incl, dat zal normaal in aanvaarding genomen worden.
Maar grotere onderdelen zal over een periode moeten bv. een dure lens (3j)
De fiscus heeft daarvoor richtlijnen bv. kantoren 33j, industriële gebouwen 20j, auto's 5j enz...
Willekeurige afschrijving bestaat niet, maar in de beginfase is het geen enkel probleem om meer
kosten te maken dan inkomsten, dat is geheel normaal.

het komt er op aan niet te overdrijven, want anders zal dat zich wreken in verwerping van kosten en boetes
en tegenwoordig wordt er altijd een boete gegeven voor 'onjuiste aangifte'.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”