Herverdelen aanslagbiljet / belastingen gehuwd of wettelijk samenwonend

broms
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Herverdelen aanslagbiljet / belastingen gehuwd of wettelijk samenwonend

#1 , 30 okt 2017 13:00

Even een vraag waar ik tot op heden nog geen duidelijk antwoord op kon vinden:

Mijn partner is zelfstandige (eenmanszaak) en dient jaarlijks vaak een deel belastingen te betalen via de PB (geen vennootschap).

Wanneer we echter beslissen om ons te registreren als wettelijk samenwonend, moet onze belastingsaangifte een jaar later ook samen opgemaakt worden.

Is het dan nog steeds eenvoudig uit te maken welk gedeelte van het aanslagbiljet op welke persoon slaat? Want we hadden begrepen dat het dan allemaal samengevoegd werd tot één bedrag.

Uiteraard heeft mijn partner een boekhouder die dit desnoods opnieuw kan uitsplitsen voor ons, maar ik had de vraag graag eens gesteld. Vermoedelijk zitten hier wel gehuwden of wettelijk samenwonenden ;-)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 okt 2017 13:25

Het zijn twee aparte berekeningen.
De inkomsten van de partners worden NIET samengeteld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

broms
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2017 13:52

Dank!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”