meerwaardebelasting bij eigen werk

emmanuel
Topic Starter
Berichten: 4

meerwaardebelasting bij eigen werk

#1 , 09 feb 2008 16:46

Ik bezit een huis dat ik momenteel verhuur. Ik heb dit huis nog maar 2 jaar in bezit dus normaliter moet ik 16,5 % meerwaardebelasting betalen bij evt verkoop. Om deze te berekenen neemt men de aankoopprijs - kosten van werken uitgevoerd door geregistreerd aannemer. Ik heb achter zo goed als alles zelf verbouwd en heb enkel facturen van materialen. Tellen deze dan niet mee? Mijn noeste arbeid wordt dus bestraft?
Graag jullie mening.
alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
egeltje
Berichten: 150

#2 , 19 feb 2008 17:38

het moet inderdaad door een geregistreerd aannemer gedaan zijn.
Vergeet niet:
"de met 25 % of met de werkelijke kosten verhoogde verkrijgingsprijs mag nogmaals verhoogd worden met 5 % voor elk jaar dat verlopen is tussen de datum van verkrijging en die van vervreemding."
Meer uitleg vindt U in artikel 101 van wetboek van inkomstenbelasting. Te raadplegen op www.fisconet.be
In de bijlage bij uw aangifte zit er meestal een mooi schema'tje dat U kan volgen om de belastbare meerwaarde te berekenen.

djanodive
Berichten: 326

#3 , 20 apr 2008 15:14

Wat betreft het eigen werk: ik heb dit onlangs zelf gaan navragen en in inderdaad: enkel via geregistreerde aannemers.

Belachelijk maar zo zitten onze Belgische wetten momenteel nog in elkaar.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”