Logboek gereden km

Patrick 101
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Logboek gereden km

#1 , 15 okt 2017 08:47

Als ik mijn autokosten als zelfstandige bewijs door een logboek van gereden km, dient dan nog de 75% beroepsgebruik toegepast te worden ? Met dat logboek bewijs je immers exact hoeveel km er beroepsmatig met de wagen gereden zijn. Het percentage dat je dan uitkomt lijkt mij dan toch ook het finale aftrekpercentage

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2017 09:14

De algemene regel is 75% van de beroepsmatige uitgaven.

Maar sinds 2008 is dit gekoppeld aan de Co2- uitstoot.

Co2 uitstoot
CO2-uitstoot (per km) CO2-uitstoot (per km) Aftrekpercentage
Diesel Benzine
Minder dan 105 gr Minder dan 120 gr 90%
105 gr - 115 gr 120 gr - 130 gr 80%
115 gr - 145 gr 130 gr - 160 gr 75%
145 gr - 175 gr 160 gr - 190 gr 70%
Meer dan 175 gr
(of indien CO2 niet gekend) meer dan 190 gr 60%

Ik weet niet of men voor u de wet gaat veranderen ?

Een logboek kan men zelf manipuleren en dit hebben ze daar in Brussel niet graag.

Maar vraag aan je boekhouder of er geen betere oplossing is voor u.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 15 okt 2017 18:31

Je verwart hier aftrekbaarheidspercentage en beroepsgebruik.
Aftrekbaarheidspercentage is een vaste factor actueel in functie CO2 uitstoot.
Sowie so worden autokosten beperkt tot bvb 75 % (soms ook tot bvb 120 % bvb Tesla of electrische/hybride wagens)

op het saldo daarban wordt dan je beroepsgebruik omgerekend. vb aankoop 50.000 € aftrekbaarheid 75 % = 37.500 € x bvb 55 % beroepsgebruik = 20.625 als afschrijvingsbasis. Bij 120 % wordt dat 60.000 x 55 % = 33.000 e.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 16 okt 2017 08:04

TS heeft het over het inbrengen van effectief gereden kilometers voor zijn zaak met zijn prive auto. Bij mijn weten mag/kan dit nog altijd a rato van t ambtenarentarief per kilometer (+-0,35€ per km) mits bijhouden logboek.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2017 08:52

Dit kan natuurlijk in een paar gevallen, als de wagen privé is en je zaak is een vennootschap of omgekeerd.

Maar van een één man zaak denk ik toch niet dat je kosten kunt betalen aan je zelf?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 17 okt 2017 13:17

Ik zie geen enkel argument om als eenmanszaak - als je auto privé is - je geen "0,35€/km" zou kunnen inbrengen met een logboek. Op t werk zijn er verschillende zelfstandige consultants die dit doen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 18 okt 2017 20:45

Beste mensen,

Googel even met 'autokosten zelfstandige' en je zal merken dat je een massa sites zal vinden met detailinfo.
De forfaitaire km kost is niet van toepassing. Dat sommigen dat doen betwist ik niet. Dat betekent niet dat het correct is. Gemiddeld krijgt een zelfstandige eens om de 8 jaar controle. Dus zolang er geen controle gebeurt zal dat gewoon passeren? En als er wel een controle gebeurt kan de inschatting zijn dat de werkwijze van de belastingplichtige goedkoper is (voor de overheid) dan het gebruik van de correcte techniek. Ook dan zal niemand reclameren.
Autokosten omhelzen tal van elementen : aankoopprijs/afschrijving, brandstof, onderhoud, financieringsintresten, verzekeringen, autobelastingen... Deze kosten zijn aftrekbaar ten belope van het beroepsgebruik terwijl een aantal van die kosten ook beperkt zijn tot 75 %.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

guy263202
Berichten: 163

#8 , 03 nov 2017 16:38

Je mag zoveel kosten inbrengen als je wil, het komt er op aan de
controleur te overtuigen van de juistheid van de kosten. Art 49 wib 92
Een rittenregistartie dag/dag is aan te raden bij gemengd gebruik.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”