Plaatsbezoek na bezwaar tegen betekend kadastraal inkomen

dannyvho
Topic Starter
Berichten: 6

Plaatsbezoek na bezwaar tegen betekend kadastraal inkomen

#1 , 11 okt 2017 10:55

Wij hebben vorig jaar een nieuwbouw appartement gekocht in een gebouw van 2012.
Onlangs hebben we de betekening van ons KI ontvangen.
Ik heb hiertegen bezwaar aangetekend en een lager KI voorgesteld. De administratie heeft het bezwaar ontvangen en ik heb nu een afspraak met een ambtenaar van het kadaster voor een bezoek ter plaatse.

Het appartement is een duplex op de bovenste verdieping: dat houdt in dat alle kamers 1 of 2 schuine wanden hebben en daar dus behoorlijk wat ruimte verloren gaat (het is bvb onmogelijk om in de keuken kasten boven het aanrecht te hangen...).
Aan de telefoon vermeldde de man van het kadaster dat hier al rekening mee gehouden is, alhoewel ze nooit ter plaatse geweest zijn.

Ik heb een KI van een appartement in hetzelfde gebouw (ander verdiep) en van nog een paar appartementen in dezelfde straat. De ambtenaar zei mij natuurlijk dat hij de KI's heeft van alle appartementen op mijn verdiep (waar waarschijnlijk niemand bezwaar aangetekend heeft)...
De man gaf ook al aan dat ik zelfs niet aanwezig moet zijn bij zijn plaatsbezoek, dus van onderhandelen lijkt hier niet veel sprake te zijn.

Ik wil het bezoek zo goed mogelijke voorbereiden maar had graag nog wat advies.
Moet ik hier al een beroep doen op een advocaat fiscaal recht?
Ik meen te weten dat er nog een fiscale bemiddelingsdienst bestaat indien we er na het plaatsbezoek niet uitkomen, is dat de enige optie?

Dank voor jullie raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 okt 2017 14:11

Het gaat hier over een puur technische bezoek waarbij oppervlaktes en gebruikte materialen met andere gelijkwaardige appartementen, waarvan het KI al is vastgelegd, met elkaar worden vergeleken.
Kadaster heeft de plannen van de bouwaanvraag, en hoefde dus het appartement niet te bezoeken om zijn KI voor te stellen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 11 okt 2017 17:06

Het KI van zo'n appartement wordt vastgesteld door vergelijking met gelijkaardige gebouwen in de buurt. Om een aanpassing te bekomen zal u goede argumenten moeten voorleggen : verkeerde afmetingen, ander materialen, , mankementen. Anders zie ik het niet lukken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 okt 2017 20:23

En vergeet niet dat de landmeters van het kadaster enorm veel meer ervaring hebben in de discussie hierover, en ook over enorm veel info en vergelijkingspunten beschikken.
Als leek sta je daar bijna machteloos, zelfs met de hulp van een fiscaal advocaat. Hij zal echter heel veel van immobiliën moeten afweten. Als je niet akkoord bent, kan, je altijd in beroep gaan en dan wordt er een expert schatter aangesteld. De verliezer betaald de kosten ( ik laat u raden wie hier het meest kans maakt, zeker in een nieuwbouw.
Ik heb persoonlijk in 1978 de laatste herzieningen van het KI meegemaakt, en zeker over een paar honderd panden (horeca) met het kadaster onderhandeld. Maar dat waren meestal oudere gebouwen, waar altijd wel iets aan schortte, en waarover onderhandeld kon worden.

lirec
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2017 22:01

Ik heb mijn KI, met succes, aangevochten tot en met de scheidsrechtersprocedure. (zie: viewtopic.php?f=16&t=82383&p=495033#p495033)

Mijn raad:
-Ga ervoor => de wetgeving KI is geheel verouderd, onevenwichtig en word zelfs niet correct toegepast
-Blijf wel realistisch in wat je vraagt en hoe ver je het drijft t.o.v. de potentiële "winst" in jou situatie
-Documenteer, beargumenteer zeer goed, ga zelf KI's na bij de buren of op het kadaster zelf.

PM me maar als je nog een specifieke vraag hebt over iets in de hele procedure

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”