Samenwonen met student: Belastingen?

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Samenwonen met student: Belastingen?

#1 , 07 okt 2017 16:01

TLDR;

Wanneer ik wettelijk ga samenwonen met een studente, reken ik dan haar inkomen uit studentenarbeid mee in de gezamenlijke belastingaangifte of wordt deze (indien ze onder de vastgelegde grens blijft) uitgesloten net zoals dat het geval zou zijn wanneer ze fiscaal ten laste van haar ouders blijft? Zie volgend artikel

Mijn vriendin zit momenteel in een overgansfase van kind ten laste naar volledig zelfstandig te zijn. Zowel de facto als op papier. De situatie is eerder complex, aangezien haar ouders Nederlanders zijn die verblijven in Belgie (permanente vergunning) en bijkomend net verhuisd zijn naar Amerika. Mijn vriendin staat er dus de facto alleen voor ( of toch samen met mij :) )

Nu; Vriendin in kwestie zal nog enkele jaren verder studeren. Er zijn twee opties;

- Ze blijft ten laste van haar ouders, die de komende jaren nog in Belgie gedomicilieerd zullen zijn
- We gaan wettenlijk of feitelijk samenwonen.

Optie twee lijkt me de meest logische, aangezien ze de facto zelfstandig is. Dus geen enkele bijdrage van de ouders ontvangt en geen kindergeld (vanwege de Nederlandse wetgeving) of studiebeurs (Vanwege inkomen vader die nog in belgie ingeschreven is)

Ik probeer nu door het bos een beetje in te schatten van wat de fiscale en financiële gevolgen zouden zijn van ons samenwonen. Maar vanwege de unieke situatie krijg ik hier kop nog staart aan.

Mijn vraag:

Indien we wettenlijk samenwonen, dan worden onze inkomens samengeteld als gezinsinkomen. Nu; Hoe zit het dan met het niet belastbare stukje inkomen uit studentenwerk? Indien ze bij haar ouders zou wonen, en onder een bepaalde inkomensgrens zit, wordt haar inkomen uitgesloten uit de belastingaangifte. Blijft dit ook zo indien ze wettenlijk samenwonend student is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 07 okt 2017 17:52

Geen idee, maar het logische zou zijn als men dat bedrag "in de pot" zou gooien, en vervolgens samen zou belasten. Ouder-kind verhouding is toch nog anders dan wettelijk samenwonen.

Feitelijk samenwonen heeft daarnaast geen fiscale impact. Je woont samen, maar zonder een aanzien te worden als één (aparte aangifte etc). Is in principe het makkelijkste als je nog jong bent.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 07 okt 2017 20:58

Ook ingeval van wettelijk samenwonen wordt het huwelijksquotient toegepast hetgeen waardoor er in totaliteit minder belastingen worden betaald.
Eens narekenen hoe zich dat verhoudt tot "thuis" blijven wonen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”