cursus voor bijberoep als kosten ?

vanstin
Topic Starter
Berichten: 7

cursus voor bijberoep als kosten ?

#1 , 07 feb 2008 22:58

Dag,
Ik wil in de loop van dit jaar starten als coach in bijberoep. Ik geef mijn inkomsten dus gewoon in bij de gewone personenbelasting. Nu moet ik de volgende maanden nog wel twee cursussen volgen voor ik echt coach (en dus in functie van het bijberoep) kan worden.
Mag ik de kosten van deze cursussen dan gewoon als kosten aftrekken? Volledig of maar een bepaald percentage ?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2008 14:15

Kosten van onderwijs of kosten die voor het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid niet noodzakelijk zijn worden niet als beroepskosten aangemerkt (artikel 53, 1° WIB92).

Onderwijs dat gevolgd wordt om een ander beroep te gaan uitoefenen wordt niet aanvaard als beroepskosten.

Onderwijs dat gevolgd wordt om het beroep dat men reeds uitoefent beter te kunnen doen of om promotie te krijgen wordt wel beschouwd als aftrekbare beroepskosten.

scorpioen

djanodive
Berichten: 326

#3 , 20 apr 2008 15:19

Kleine opmerking. Je zegt dat je uw inkomsten gewoon inschrijft bij de personenbelasting: vergeet dit wel niet in het juiste vak te doen en dit bij inkomsten van een bijberoep en niet in de vakjes die je normaal gebruikt.

Ikzelf ben momenteel een opleiding aan het volgen die mij kan helpen in mjin huidige job. Ik ben dit gaan navragen en ik mag ze in rekening brengen. Zelfs voor 100% denk ik. Maar inderdaad, in uw geval is het voor een andere job. Zal dus vermoedelijk niet goedgekeurd worden. Je kan het wel altijd eens gaan anvragen bij de belastingen in jouw buurt. Ze bijten niet.

Groetjes,

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”