Inkomsten buitenlandse rekening

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

Inkomsten buitenlandse rekening

#1 , 26 sep 2017 23:15

Geachte,

Via ons werk krijgen wij de mogelijkheid aandelen te kopen van de firma met een korting van 16,67%, voorwaarde is dat we deze aandelen niet kunnen verkopen gedurende twee jaar.

De aandelen zullen geparkeerd staan bij amundi, een Franse bank. Ik zal de buitenlandse effectenrekening sowieso moeten aangeven vermoed ik.

Na deze twee jaar, indien ik de aandelen verkoop, zal ik hierop een roerende voorheffing van 30% moeten betalen indien de "winst" meer dan 1880eu bedragen, en 0% belastingen indien geen winst gemaakt is?

Alvast bedankt voor de verduidelijking.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 sep 2017 23:33

Als ik me niet vergis brengt het "zomerakkoord " volgende wijzigingen;

Vrijstellingsdrempel zal uit twee delen bestaan:
• De 1e korf blijft bedoeld voor intresten op het spaarboekje. Tot een bepaald bedrag betaal je daar dus geen belasting op. Alleen wordt dat bedrag verlaagd: vanaf nu zal je op de eerste schijf van 940 euro aan intresten geen belasting betalen. Als je meer intresten uit je spaarboekje haalt, betaal je daar 15% roerende voorheffing op.
• De 2e (nieuwe) korf zal gaan over inkomsten uit aandelen: tot een bedrag van 627 euro betaal je op die inkomsten geen belasting.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 26 sep 2017 23:36

Als ik me niet vergis brengt het "zomerakkoord " volgende wijzigingen;

Vrijstellingsdrempel zal uit twee delen bestaan:
• De 1e korf blijft bedoeld voor intresten op het spaarboekje. Tot een bepaald bedrag betaal je daar dus geen belasting op. Alleen wordt dat bedrag verlaagd: vanaf nu zal je op de eerste schijf van 940 euro aan intresten geen belasting betalen. Als je meer intresten uit je spaarboekje haalt, betaal je daar 15% roerende voorheffing op.
• De 2e (nieuwe) korf zal gaan over inkomsten uit aandelen: tot een bedrag van 627 euro betaal je op die inkomsten geen belasting.
Bedankt!
627eu, indien meer winst zal daarop moeten betaald worden, weet je toevallig ook het %? 30% dacht ik maar ben niet zeker.

Groeten

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 26 sep 2017 23:52

30 percent
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 27 sep 2017 13:47

Verkoop van aandelen is niet onderhevig aan roerende voorheffing in principe. De dividenden echter wel. Wegens goedkopere aankoop moet er fiscaal misschien ook nog iets in rekening gebracht worden, zal op zich wel belastbaar zijn.

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2017 14:10

TS uw werkgever heeft geen goede belastingconsulent.

Waarom hebt U 16,67 procent korting gekregen en dient U de aandelen 2 jaar te bewaren?

Omdat dit de 2 voorwaarden zijn om geen belasting wegens voordeel van alle aard (korting op de marktprijs) te moeten betalen over het inkomstenjaar van toekenning.

Had U 20% korting gekregen dan was deze korting wel belastbaar.

De meerwaarde op aandelen is nog altijd vrijgesteld, en tot op heden is er in het zomerakkoord geen wijziging vooropgesteld.

De vrijstellingsdrempel voor roerende inkomsten is hier niet van toepassing.

Hier gaat het over vrijstelling van belasting op een voordeel van alle aard.

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 sep 2017 14:11

Opgelet typefout in vorige.

Eerste zin moet zijn:

Uw werkgever heeft een goede belastingconsulent

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 27 sep 2017 14:20

Als ik me niet vergis brengt het "zomerakkoord " volgende wijzigingen;

Vrijstellingsdrempel zal uit twee delen bestaan:
• De 1e korf blijft bedoeld voor intresten op het spaarboekje. Tot een bepaald bedrag betaal je daar dus geen belasting op. Alleen wordt dat bedrag verlaagd: vanaf nu zal je op de eerste schijf van 940 euro aan intresten geen belasting betalen. Als je meer intresten uit je spaarboekje haalt, betaal je daar 15% roerende voorheffing op.
• De 2e (nieuwe) korf zal gaan over inkomsten uit aandelen: tot een bedrag van 627 euro betaal je op die inkomsten geen belasting.
Bedankt!
627eu, indien meer winst zal daarop moeten betaald worden, weet je toevallig ook het %? 30% dacht ik maar ben niet zeker.

Groeten
Op "winst" wegens meerwaarde moet je niets betalen.
Mijn antwoord betreft dus enkel de eventuele dividendinkomsten.
Als het akkoord van de regering daarover werkelijkheid wordt tenminste (ben niet up-to-date wat dat betreft).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 sep 2017 14:39

Ik ga ervan uit dat de werkgever dit met zijn fiscale raadgevers besproken heeft.

De bedoeling van dergelijke korting op aandelen is de werknemer een financieel voordeel te geven, waarop geen belasting dient betaald.

Deze 16,67 % korting is voor de administratie de maximaal aanvaarde korting om het risico op een eventuele minderwaarde te compenseren.

Door dividenden uit te keren daalt de waarde van de aandelen en vermindert de kans om na 2 jaar meerwaarde te realiseren.

Geen dividenden uitkeren in de komende jaren is dan ook een wezenlijk onderdeel van deze fiscale constructie.

Wat het zomerakkoord over de belastbaarheid van roerende inkomsten beslist doet hier niets ter zake en is antwoorden om te antwoorden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 27 sep 2017 22:42

Als er geen dividenden worden uitgekeerd moet men er geen belasting op betalen. Dat is een waarheid als een koe.
(We vergeten dan wel voor even de nieuwe taks op (een totaal van) effectenrekeningen van 500 000 EUR en meer).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#11 , 27 sep 2017 23:49

Ontzettend bedankt voor de glasheldere verduidelijking! Ik heb ingetekend aangezien ik dit zie als een cadeau (met enig risico wel) van de werkgever.

Groeten

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”