BTW en verkoop juwelen buitenland

Annvdb
Topic Starter
Berichten: 4

BTW en verkoop juwelen buitenland

#1 , 22 sep 2017 10:13

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, want zelfs die van de BTW weten het niet goed...

Ik ben kleine zelfstandige en verkoop handgemaakte juwelen. De meeste van mijn klanten bevinden zich in Amerika, dus ik zou voor hen geen BTW moeten rekenen als ik kan bewijzen dat ik naar Amerika verstuurd. Maar het enige bewijs zijn de fakturen en hun adres. Ik verkoop op Amazon en Etsy dus alles staat ingegeven in hun systemen. Maar de paketten verstuur ik met brievenbuspost, dus zonder tracering. Tracking is te duur en met brievenbuspost gaat het prima en in 2 jaar tijd nog maar 3 pakjes die verloren zijn gegaan. Dat is 4 euro in plaats van 10 ofzo.

Dus tot hiertoe reken ik Btw. Maar ik vroeg me af of ik dit niet zonder kan doen. Want als zelfstandige hou ik sowieso al weinig over en mijn kosten zijn laag dus veel kan ik niet inbrengen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 22 sep 2017 10:17

Verkoop aan particulieren is met BTW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2017 10:38

Als je omzet lager is dan 25.000€ per jaar kan je vrijstelling van BTW vragen.

anders is het zoals sloeberke al schreef met BTW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Annvdb
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 22 sep 2017 10:48

Ze vertelden mij bij de BTW + mijn boekhouder dat je die BTW niet moet rekenen als je aan Amerika verkoopt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 22 sep 2017 10:53

Je hebt gelijk Annvdb.

Landen buiten de EU
Verkopen
Als u goederen verkoopt aan consumenten buiten de EU, hoeft u geen btw aan te rekenen, maar de btw die u zelf heeft moeten betalen op de goederen of diensten die u speciaal voor die verkoop heeft moeten aanschaffen, mag u wel van uw aangifte aftrekken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2017 11:00

Er is een verschil tussen de BTW plichtigen en de niet BTW plichtigen.

Bij de BTW plichtigen niet


Verkoop van goederen aan een PARTICULIER + BUITEN EUROPA art. 39, § 1, 4° W. BTW.

* Er dient geen BTW aangerekend te worden als bv. een Chinees privépersoon (dus afkomstig van buiten
de EU) bij u een aankoop doet van minstens € 125 die hij zelf in zijn persoonlijke
bagage meeneemt naar zijn land (art. 39, § 1, 4° W. BTW).



vw 1 : De aankoop mag geen beroepsmatig karakter vertonen.

vw 2 : De aangekochte goederen dienen uiterlijk te worden uitgevoerd op het einde van
de derde maand volgend op de maand van de levering.

vw 3 : De verkoper moet de echtheid van de uitvoer aantonen.
Dit gebeurt via een exemplaar van de factuur die “bekleed is met het visum van het
douanekantoor van uitgang uit de Gemeenschap” (KB nr. 18, art. 8).
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 24 sep 2017 10:35

Het bewijs dat hiervoor geleverd moet worden is het douanedocument. Zonder dat zal de Fiscus nog 21% btw bij u komen vorderen (+ boete als je het niet zelf rechtzet).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”