Tweedehands verkoop btw of niet, grens?

Gatsu
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tweedehands verkoop btw of niet, grens?

#1 , 17 sep 2017 22:54

Hallo,

Stel ik verkoop tweedehands zaken die ik thuis heb liggen, vanaf welke grens: frequentie zoekertjes, geldwaarde €,etc. ben ik verplicht om toch als student een ondernemingsnummer aan te vragen en belastingen te betalen ?

Situatieschets van zaken die ik thuis heb liggen en zou willen verder verkopen: 40+ DVD' s, schoolboeken, elektronica, muziekinstrumenten, etc. (niet meer dan €1500 waarde).

Kies ik hierbij dan best voor statuut student-zelfstandige?


Als iemand mij hierbij zou kunnen helpen, bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 18 sep 2017 00:56

Dat kan onder de eenmalige noemer "verkoop rommel" -- uiteindelijk zijn het allemaal zaken die momenteel zich in je privé vermogen bevinden, en het gaat om kleine bedragen. Moet je m.i. geen BTW nummer voor hebben + geen belastingen op betalen.

Wanneer je goederen gaat zoeken om door te verkopen, dan zit je met een andere situatie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2017 07:35

Dit zit in een grote grijze zone, zie maar naar ROMELMARKTERS die gaan soms 3 maal per week spullen verkopen zonder BTW nummer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2017 10:59

Hallo,

Stel ik verkoop tweedehands zaken die ik thuis heb liggen, vanaf welke grens: frequentie zoekertjes, geldwaarde €,etc. ben ik verplicht om toch als student een ondernemingsnummer aan te vragen en belastingen te betalen ?

Situatieschets van zaken die ik thuis heb liggen en zou willen verder verkopen: 40+ DVD' s, schoolboeken, elektronica, muziekinstrumenten, etc. (niet meer dan €1500 waarde).
Als het om dergelijke kleine bedragen gaat, zie ik niet in waarom je die niet zo zou mogen verkopen. Het is niet dat je er een handel van maakt. Je verkoopt gewoon tweeddehands spullen, particulier aangekocht, die je zelf niet meer moet hebben. Zowat half België heeft wel een 2dehands.be of eBay account met een aantal spullen op die te koop zijn. En hoeveel mensen staan er niet jaarlijks op de rommelmarkt van de wijk, etc...

Neen, als het om de verkoop van wat DVD's, boeken, electronica, etc... gaat, gaat de fiscus echt niet aan uw deur komen kloppen. Zij hebben wel wat beters te doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”