auto op vreemde nummerplaat

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

auto op vreemde nummerplaat

#1 , 16 sep 2017 19:59

Beste mensen, mijn vraag is de volgende:

Ik ben Belg, in 2015 geëmigreerd naar land XXX buiten de EU. Ik heb in land XXX recent de nationaliteit verkregen. Ik heb dus dubbele nationaliteit, Belg en XXX. Ik ben in land XXX ook gedomicilieerd. Ik rijd rond met mijn auto die ik heb geïmporteerd uit België, met nummerplaten van land XXX. Alles volledig in orde.

Binnenkort keer ik terug naar België om er mij opnieuw te vestigen, als Belg. Ik zou met mijn auto verhuizen, met mijn vreemde nummerplaten van land XXX, liefste spullen en kleren in de koffer en ermee naar België rijden. In België zou ik voorlopig iets willen huren via co-housing voor een maandje of zo (in plaats van Airbnb of een hotel), tot wanneer ik een echte woonst vind waar ik mij wil domiciliëren en waar ik ook een contract voor teken. Vóórdat ik mij laat domiciliëren en officieel mijn intrek neem in België (wat probleemloos mogelijk is gezien ik Belg ben), zou ik terugkeren naar land XXX met mijn lege auto, en mij daar uitschrijven. Auto achterlaten bij familie en met de vlieger terugkeren naar België.

Mijn vraag is:
Ben ik correct te veronderstellen dat ik mezelf ondertussen (zolang ik niet gedomicilieerd ben) als toerist mag beschouwen in België? Hoe lang mag ik op die manier, met vreemde nummerplaten rondrijden in België? Hoe langer, hoe liever dus, dan kan ik ruimschoots de tijd nemen om een geschikte woonst te vinden.

En tweede vraag: is er iets dat niet ok is in mijn redenering? Is er iets wat ik niet mag doen?

Veel dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 16 sep 2017 20:44

Kan in principe perfect. In principe moet je wel Belgische nummerplaten aanvragen wanneer je je in België terug gaat vestigen, maar aangezien je "op verkenning" bent moet dat wel gaan.

Zou persoonlijk wel niet langer dan een maand of 3 rondrijden met zo nummerplaten. Daarnaast is het ene land het andere niet. Platen uit Luxemburg zullen minder snel de aandacht trekken (voor een controle, en dan is er nog niet altijd iets mis) dan platen van Dubai.

berenod
Berichten: 942

#3 , 17 sep 2017 09:06

Dit gaat geen enkel probleem zijn, misschien als vuistregeltje inderdaad 90 dagen nemen.

Of u er al dan niet last van gaat hebben gaat veel afhangen van het land waar uw wagen nu is ingeschreven.

Bijvoorbeeld Poolse, Roemeense en Bulgaarse nummerplaten kunnen al eens een controle verwachten om te checken of je bijvoorbeeld geen bouwvakker bent die via sociale dumping hier aan het werk is in België (lees eigenlijk permanent hier werken terwijl je adres en werkgever in je thuisland zijn waar belastingen en sociale zekerheid een heel stuk lager liggen).

Toevallig kortbij waar ik woon is een plaats (Mechelen N16/E19 oprit/afrit) waar ze heel geregeld zulke inspecties doen (combinatie politie, douane, sociale inspectie en FOD financiën).
Het zijn bijna altijd vrachtwagens en personenwagens met nummerplaten van zulke landen die ze aan de kant zetten, tezamen met gewone Belgische voertuigen die voor één of andere reden door het nummerplaatherkenningssysteem opgepikt worden (openstaande boetes, onbetaalde belastingen, ...)
Ze beginnen stilaan hun databases deftig aan mekaar te koppelen!

Weerom, geen probleem wanneer je in orde bent, maar kan wel wat vervelend zijn.

Reclame

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 17 sep 2017 11:50

Heel veel dank allemaal! Het is dus precies zoals ik dacht. Merci!

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 21 sep 2017 14:38

Nog een extra vraagje aub.
Ik heb zonet in land XXX de verzekering en rijtaks etc voor een gans jaar betaald. Ik zou die dus liefst zolang mogelijk gebruiken want dat heeft uiteraard een flinke duit gekost. Ik vraag me af of ik als 'toerist' met mijn nummerplaten uit land XXX dan meermaals naar België mag komen op één jaar tijd en of het voldoende is om de buitengrens met de EU te passeren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 sep 2017 15:44

Is die verzekering wel geldig in België?

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 21 sep 2017 18:13

Is die verzekering wel geldig in België?
Ja hoor, ik heb een groene kaart voor de EU bijgekocht.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 21 sep 2017 18:16

Dat wil natuurlijk ook zeggen dat u als niet-inwoner de boetes direct moet betalen gezien niet ingeschreven.

P-Stone
Berichten: 280

#9 , 22 sep 2017 12:11

Dat wil natuurlijk ook zeggen dat u als niet-inwoner de boetes direct moet betalen gezien niet ingeschreven.
Ervan uitgaand dat T/S verkeersovertredingen gaat begaan natuurlijk...
Ik denk dat dit eerder een voordeel is. Bij vaststellingen waar T/S niet staande gehouden kan worden (snelheidscontrole zonder interventieteam, rood-licht-camera's, parkeren,...) zal T/S de boete nooit krijgen.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 22 sep 2017 23:34

Kan inderdaad misschien wel. Ik weet dat bijvoorbeeld in London de ambtenaren geen boetes kunnen uitschrijven aan mensen met een nummerplaat van Dubai, omdat het system hier geen ondersteuning voor heeft (geen ondersteuning voor arabische tekens e.d.)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 23 sep 2017 09:28

Als hij niet betaald, en hij is van plan meermaals naar ons land te komen, kan hij staande worden gehouden (mobiele Anpr camera) en dan is het contante betaling + bijkomende boete en mogelijks inbeslagname voertuig als je geen geld bij hebt of uw rekening heeft niet voldoende saldo)

P-Stone
Berichten: 280

#12 , 23 sep 2017 10:34

Als hij niet betaald, en hij is van plan meermaals naar ons land te komen, kan hij staande worden gehouden (mobiele Anpr camera) en dan is het contante betaling + bijkomende boete en mogelijks inbeslagname voertuig als je geen geld bij hebt of uw rekening heeft niet voldoende saldo)
Als T/S buiten Europa verblijft is het geen kwestie van niet betalen, maar een kwestie van nooit een boete krijgen. Men zal er in België namelijk niet in slagen om naam en adres te krijgen van de bestuurder van het voertuig in overtreding. Ook van de ANPR camera's zou ik niet wakker liggen, die herkennen immers veel buitenlandse nummerplaten niet (wat Fortuin ook aangeeft).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”