Btw teruggave bij verkoop na minder dan 6 maanden

PhJsen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Btw teruggave bij verkoop na minder dan 6 maanden

#1 , 13 sep 2017 16:35

Beste,
ik heb een 3 tal maanden geleden een nieuwe wagen aangekocht in Nederland en bij invoer in België hierop 21% btw betaald.
Vermits de wagen niet voldeed aan de verwachtingen ben ik met de nederlandse leverancier overeengekomen dat deze de wagen terugneemt, welliswaar aan een lager bedrag dan de initiële verkoopprijs, exclusief btw.
Aangezien de wagen minder dan 6 maanden oud is en slechts 1450 km op de teller heeft word deze wagen zowel in België als in Nederland aanzien als zijnde nieuw. De nederlandse handelaar dient deze aldus in Nederland opnieuw met BTW aan te bieden.
Ik heb inmiddels de belgische BTW administratie gecontacteerd met de vraag om teruggave van het gedeelte 'niet verbruikte' BTW.
In mijn mail heb ik alle documenten met betrekking tot zowel de aankoop als de verkoop toegevoegd. Inmiddels mocht ik een antwoord van de administratie ontvangen waarbij ze stellen dat er géén teruggave van BTW kan toegepast worden aangezien de aankoopprijs en de terugnameprijs niet dezelfde zijn en er dus een 'geldelijk voordeel' is bij één van de partijen.
Klopt dit ? En zo ja, wat kan ik ondernemen om mijn betaalde BTW (gedeeltelijk) terug te vorderen ?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding