Herberekening kadastraal inkomen na verbouwingen

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

Herberekening kadastraal inkomen na verbouwingen

#1 , 08 sep 2017 12:20

Beste,

Korte vraag waarvan ik niet zeker ben dat ze hier thuishoort maar ik hoop dat iemand kan helpen: ontvingen zonet herberekening van kadastraal inkomen na verbouwingen: van niet-geindexeerd 1142 (geindexeerd 1997) krijg ik nu 1883.
Wil dat dan zeggen dat ik vanaf volgend jaar minder betaal, ondanks dat we uitgebreid hebben?
Begrijp me niet verkeerd, ben heel blij in dat geval maar beetje wantrouwig.....;)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 08 sep 2017 15:57

Het zal waarschijnlijk €1883 zijn, voor indexatie?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 08 sep 2017 16:00

Helaas.....U zal 65 percent meer moeten betalen dan in voorgaande jaren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 sep 2017 17:17

Verhoging basis-KI van 1142 naar 1883? Dat is heel wat. Zo'n verhoging van KI is meestal een gevolg van uitbreiding van het bewoonbaar gedeelte : kamer extra, garage meer, veranda aangebouwd. Een nieuwe vloer leggen of een nieuw raam steken, heeft geen gevolgen voor het KI. U heeft dus waarschijnlijk werken uitgevoerd die een bouwvergunning vereisten. Wat denkt uw architect hierover?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 08 sep 2017 19:11

Alvast bedankt voor jullie reacties! Er is inderdaad een gedeelte bijgebouwd waarvoor vergunning werd aangevraagd (garage; bureel en slaapkamer). Tegelijkertijd is keuken deel geworden van de leefruimte (muur weggehaald), en 1 van de bestaande slaapkamers omgevormd tot wasruimte.
Ik vraag me echter 2 dingen af:

- aangezien het nieuwe kadastraal bepaald is in 2017, moet het dan nog geindexeerd worden? Of is dit gewoon nieuw 'basiskadastraal' en wordt dit vanaf volgend jaar dan telkens geindexeerd met 2017 als refertejaar? Indien ja mag je het vervolg negeren:)

- indien niet (waar ik dus inderdaad schrik voor heb): hoe wordt dit nieuwe kadastraal bepaald? Is dit adhv bijgebouwde oppervlakte (33%) of adhv toegevoegde ruimtes? In de bijgevoegde papieren staat dat ze nu uitgegaan zijn van 8 'ruimtes noodzakelijk voor leefbehoeften zoals slapen; eten, ontspannen' ofzoiets. Garages tellen hiervoor blijkbaar niet mee; dus zo bekeken zijn er dan slechts 2 ruimtes toegevoegd? Wat maakt dan dat we voor van 6 naar 8 ruimtes te gaan; ineens zoveel hoger zitten? Telt badkamer en wasruimte overigens mee voor die 8 of niet; en wat met de keuken die nu deel is van de leefruimte?

Mijn excuses voor de hele uitleg maar geraak er zelf niet aan uit...er mag een bezwaarschrift ingediend worden waarop je moet zetten wat je zelf als bedrag redelijk vindt; maar als ik niet weet hoe zij tot dit bedrag komen is dat nogal moeilijk...ik weet dat ki zen soort 'indicatie van huurprijs' is; maar dus niet welke elementen uit de verbouwingen dus exact bepalen hoeveel dit stijgt?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 08 sep 2017 19:29

Het nieuwe kadastraal inkomen moet nog geïndexeerd worden!
Om te bekijken of "het klopt" moet u vergelijken met een andere gelijkaardige woning (qua grootte en comfort) in uw onmiddellijke omgeving.
Dat is de enige mogelijkheid om een ernstig bezwaarschrift in te kunnen dienen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 08 sep 2017 19:40

't is ook wat met de pet gooien, gans dat KI. Men moet vergelijken met een gelijkaardige woning, maar dan moet men kijken hoe dat in 1975 geweest zou zijn. Een deel van de ambtenaren die dat moeten doen, waren in dat jaar nog niet eens geboren. Er zijn herenhuizen van 1900 met een waarde boven €700.000 maar met een super laag KI (klein beschrijf), en nieuwbouwwoningen van €300.000 met een hoog KI.

Enfin, bezwaarschrift kan je zelf indienen, maar slaagkansen zijn m.i. nihil als u geen fiscale achtergrond heeft. U kan een goed fiscaal advocaat onder de arm nemen, die quasi zeker een akkoord voor lager KI zal kunnen sluiten met de fiscus, maar die zal ook snel €5.000 - 7.500 aanrekenen.

Rest u nog zelf een bezwaarschrift in te dienen en hulp vragen aan de fiscale bemiddelingsdienst. Dat is een neutrale dienst binnen financiën die u zal helpen tot een correct akkoord te komen. Dan moet u wel een aantal argumenten aanvoeren waarom het buitensporig zou zijn. Geen idee of het huidige KI buitensporig is.. kan evengoed zijn dat het (semi) klopt.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 08 sep 2017 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 08 sep 2017 19:43

Andere ruwe maatstaf die TS kan gebruiken.
Hoeveel vierkante meter bewoonbare oppervlakte is er bijgekomen procentueel?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 08 sep 2017 19:44

Op zich misschien ook geen argument.. er kan sinds een laatste aanpassing van het KI al 3x een interne vernieuwing geweest zijn zonder bouwvergunning en mogelijk dus zonder aangifte, waardoor het KI dus al die tijd nooit werd aangepast. En dan is er, bij een herziening, uiteraard een groot verschil.

> Er mag een bezwaarschrift ingediend worden waarop je moet zetten wat je zelf als bedrag redelijk vindt.

Das wel een goeie. :D Denk niet dat het zo op de brief staat?

Persoonlijk zou ik een (basis)bezwaarschrift opmaken, en vervolgens de hulp inroepen van de fiscale bemiddelingsdienst. Die mensen doen goed werk, en kiezen zeker niet altijd de kant van de fiscus. Normaal heeft u als belastingsplichtige het recht om gehoord te worden.

Vraag de bemiddelingsdienst te overleggen met de ambtenaar om een overzicht te verschaffen van de parameters waarmee hij bepaald heeft hoeveel het KI is. Dan kan je onderhandelen over de bepaalde punten en kan je deze makkelijker weerleggen indien ze niet correct zouden zijn. Probeer wel niet het onderste uit de kan te halen -- een beetje pragmatisme zodat iedereen "content" is helpt zeker.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 08 sep 2017 19:57, 4 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 08 sep 2017 19:49

Op zich misschien ook geen argument.. er kan sinds een laatste aanpassing van het KI al 3x een interne vernieuwing geweest zijn zonder bouwvergunning, waardoor het KI dus al die tijd nooit werd aangepast. En dan is er, bij een herziening, uiteraard een groot verschil.
Klopt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 08 sep 2017 22:27

Een belangrijk element bij de bepaling van het KI is het volume van de ganse woning : het aantal m3. Hoe was dat voor de verbouwing? Badkamer en keuken tellen ook mee, maar hoe is die ingericht : gewoon functioneel of zeer luxueus. Garage voor 1 of 3 auto's.
Basis KI nu geïndexeerd met 74 %.
@ Fortuin : Algemene actualisatie van de KI's is dringend nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Liez25
Topic Starter
Berichten: 27

#12 , 09 sep 2017 16:10

Dankjewel iedereen voor de antwoorden! Denk dat we inderdaad maar eens met die bemiddelingsdienst aan de slag gaan...hoe vind ik hier een contactpersoon? Er staat wel degelijk letterlijk in dat je zelf moet opgeven hoeveel dan volgens jou wel redelijk is. Wat dus inderdaad quasi onmogelijk is zonder fiscale achtergrond... volume bijgebouwd is 33% dus waarom het dan 66% stijgt...? Hoef niet het onderste uit de kan maar het is nog steeds wel een rijwoning met 3 slaapkamers, echt geen megavilla....

Bedankt voor de tips alleszins!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 09 sep 2017 17:03

Doe een voorstel op basis van die 33 percent. Dat lijkt me een goede poging te zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 09 sep 2017 20:15

volume bijgebouwd is 33% dus waarom het dan 66% stijgt...?
Men houdt bij een herschatting, ook rekening met de rest van de woning. Kadaster heeft fiches met de beschrijving van uw woning, opgemaakt bij de oorspronkelijke bouwvergunning of het vorige plaatsbezoek.. Heb je bvb 10 jaar geleden nieuwe ramen gestoken met dubbel glas (waarvoor toen het KI niet werd aangepast), of een nieuw dak geplaatst (geïsoleerd) of andere werken, dan betaal je dat nu bij.

lirec
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 sep 2017 22:12

Voor mijn eigen nieuwbouwwoning (klaar aug 2014) heb ik de gehele procedure doorlopen (definitief ki in sept 2016). Die is:

-je krijgt je KI betekend
-je dient aangetekend een bezwaarschrift in met een "tegenbod", zo mogelijk reeds met een duidelijke argumentatie
-je krijgt een bevestigingsbrief van je bezwaar

-een hogere ambtenaar in rang van het kadaster (opmetingen en waarderingen, antenne mutaties) doet een plaatsbezoek na afspraak
-je krijgt een nieuw voorstel waarmee je al dan niet akkoord kan gaan
-bij niet akkoord => uitnodiging om op kantoor alle argumenten nogmaals te bespreken
-bij blijvend niet akkoord vraag je de fiscus om de fiscale bemiddelingsdienst in te schakelen

-ontvangstmelding van de fiscale bemiddelingsdienst dat de aanvraag ontvankelijk is
-plaatsbezoek na afspraak door de fiscale bemiddelingsdienst die professioneel en neutraal beide standpunten tracht te nuanceren
-2e plaatsbezoek na afspraak waarbij het voorlopige verslag besproken werd, een vergelijk gezocht word
-ontvangst verslag fiscale bemiddelingsdienst

-uitnodiging ter ondertekening van het pv "niet akkoord" (terug bij de hogere ambtenaar in rang van het kadaster)
-je vraagt ter plaatse dat het pv vermeld dat de fiscus het vredegerecht inschakelt
-je ontvangt aangetekend het pv niet akkoord + kopie verzoek naar vredegerecht

-melding van vredegerecht dat je zaak op de rol werd geplaatst, tegelijk of iets later welke scheidsrechter (beëdigd landmeter) werd aangesteld
-scheidsrechter doet plaatsbezoek samen met hogere ambtenaar in rang van kadaster, neemt ieders grieven (in praktijk: bemiddelingsverslag) in ontvangst. (en vraagt de wettelijk vastgelegde betaling aan jou)
-scheidsrechter maakt een schattingsverlag en bepaald daarin een KI
-tenzij de scheidsrechter een materiële fout maakte word dat het definitieve KI dat opnieuw betekend word

-je kan de wettelijk vastgelegde betaling terug eisen van de fiscus indien je meer in het gelijk werd gesteld dan de fiscus.
--------------------------------------------------------------
in mijn geval was dit
initieel ki: 860 , tegenbod initieel: 744 (net klein beschrijf)
nieuw voorstel: 820 , niet akkoord
ultiem voorstel na fiscale bemiddelingsdienst: 777, niet akkoord
ik heb, uit principe, voor de vorm, als extra beweegruimte voor de scheidsrechter (wettelijk zinloos) mijn tegenbod nog verlaagd naar 720
scheidsrechter heeft het op 740 bepaald
ik heb de scheidsrechterskosten teruggeeist en verkregen (het kostte me dus enkel 2 aangetekende zendingen en VEEL moeite)
---------------------------------------------------------------
ik raad je aan om het onderste uit de kan te halen, desnoods tot vrij ver in de bemiddelingsprocedure. De bepaling van het KI is totale onzin, wettelijk en in de praktische uitvoering niet helemaal in orde (waarop ik hier niet verder in ga gaan). Tot het vredegerecht & scheidsrechters zou ik het niet pushen aangezien dat ook in je nadeel kan uitdraaien, het verschil ki 1000 <=> 1100 in uiteindelijk te betalen onroerende voorheffing (en bij eventuele verkoop huis) veel kleiner is dan wanneer je net wel of niet klein beschrijf "haalt" zoals mij :-)

zie ook: https://financien.belgium.be/nl/particu ... al-inkomen

mvg,

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”