Hulp nodig bij GCV of eenmanszaak blijven?

theinsecure
Topic Starter
Berichten: 20

Hulp nodig bij GCV of eenmanszaak blijven?

#1 , 04 sep 2017 01:09

Hallo iedereen!

Gohhh waar zal ik beginnen....

Ik zit met enkele vragen, en hoop dus hier een antwoord op te krijgen.

Mijn partner is een eenmanszaak begonnen het is een nieuw concept in België. Nu draait ze wel een omzet dus ze geraakt wel uit de kosten huur, sociale bijd., water, elec. Boekhouder. En
Kan er nog een klein bedrag aan overhouden +-500 EUR. Over 2 maand zal er nog uitgebreid worden met een extra dienst dus zal een kleine bonus meeleveren.

Nu opzich 500 ovehouden op een nieuw concept dat nog bijna niemand kent is wel goed dus hebben wij een goed vertrouwen naar de toekomt toe.

Nu wil ze er net iets extra aan overhouden dus dacht zij over te schakelen naar een GCV dit vanwege geen notaris kosten en extra boekhoud kosten. En eventueel de uit besparing van sociale bijdragen. Bij het uitkeren bij dividenden.

Nu is de vraag is het wel mogelijk op maandelijks een dividend uit te keren?

En mag zij maandelijks de volledige "netto wins" overdragen dus eigenlijk dat er niets meer in de pot zit van de Vennootschap. Ik weet het is niet zo slim volgens mij maar ze wil dit even aanhouden tot er meer volk naar het concept zal komen en uiteraard met de bijkomende dienst haar omzet hopelijk zal vergroten.

Wij weten ook dat hoe hoger de omzet hoe interessanter een vennootschap is. Maar voor
Nu om vooral de sociale bijdragen te drukken zou ideaal zijn. En ook zijn wij zeker dat we in
De toekomst een reserve kunnen opbouwen in de vennootschap. Dus voor nu is dit het!

Alvast dank ik jullie voor de hulp! En ik hoop niet te worden opgegeten vanwege eventuele "domme vragen"

Oh ja de boekhouder is momenteel op vervlof en daar word er zeker ook mee gebabbeld!

Groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2017 06:50

Je zit totaal fout !!

1/ je vrouw zal altijd het minimum RSZ moeten betalen hoe dan ook, vennootschap of geen vennootschap minimumbijdrage: 736,18 euro

2/ een vennootschap betaald ook elk jaar RSZ.

3/een Interimdividend dus één die je meer dan eens uitbetaald per jaar is verboden voor een GCV dit is enkel voor de NV en de CV

4/Als je maar zo veel winst heeft, denk niet aan een vennootschap, dit is veel te duur dan een één man zaak, plus zeer veel controles

En de mooiste tijd van dividend is voorbij, die betalen ook al 25 a 27% belastingen.

Met zulke kleine winsten ben je veel beter af met een één man zaak.

Als ik je vraag eens goed lees dan zou ik als iik van u was toch eens een goed boek over bedrijfsbeheer kopen en lezen.!!.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

theinsecure
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 04 sep 2017 11:29

Je zit totaal fout !!

1/ je vrouw zal altijd het minimum RSZ moeten betalen hoe dan ook, vennootschap of geen vennootschap minimumbijdrage: 736,18 euro

2/ een vennootschap betaald ook elk jaar RSZ.

3/een Interimdividend dus één die je meer dan eens uitbetaald per jaar is verboden voor een GCV dit is enkel voor de NV en de CV

4/Als je maar zo veel winst heeft, denk niet aan een vennootschap, dit is veel te duur dan een één man zaak, plus zeer veel controles

En de mooiste tijd van dividend is voorbij, die betalen ook al 25 a 27% belastingen.

Met zulke kleine winsten ben je veel beter af met een één man zaak.

Als ik je vraag eens goed lees dan zou ik als iik van u was toch eens een goed boek over bedrijfsbeheer kopen en lezen.!!.

Hallo bedankt voor uw antwoord.

Bij nummer 1 is het niet zo dat men bij een eenmanszaak dus standaard die 700+ plus per kwartaal betaalt? En bij een vennootschap is dit toch 21% van uw omzet? Verbeter me als ik verkeerd zit.


Bij nummer 2 uiteraard dat wisten wij tenzij je vrijstelling krijgt toch? Dan betaal je 3 jaar geen vennootschapsbijdragen.


Bij nummer 3 oh dat wisten wij niet! Bedankt voor de uitleg daarop!


Bij nummer 4 wat betreft controles maakt niet echt uit. Maar het klopt toch dat een GCV weinig rompslomp met zich meebrengt? Geen dubbele boekhouding etc... Ik heb gelezen dat je hier min of meer hetzelfde voor betaalt als bij een eenmanszaak :?:


Uiteraard als je er meer op gaat verliezen dan op gaat verdienen blijft ze nog even een eenmanszaak.

Nogmaals BEDANKT!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2017 11:41

1/ jij als zaakvoerder van een vennootschap betaal je altijd je minimum rsz voor je pensioen en ziekenbond dus minimum 736 + de kosten, dit is net het ZELFDE als de één man zaak.
2/ dit maakt niet zoveel uit, jij betaald persoonlijk al je rsz.

4/ de boekhouding kost altijd meer, ook voor een GCV dan een één man zaak, 2 maal belastingen aangiftes, prov. belastingen enz...

Zie hier op het forum de vraag om hun GCV te stoppen, en dit naar mij toe.

Geloof het of gelooft je het niet, maar een vennootschap die geen 25.000€ winst heeft per jaar is veel duurder af dan een één man zaak,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

theinsecure
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 04 sep 2017 12:33

1/ jij als zaakvoerder van een vennootschap betaal je altijd je minimum rsz voor je pensioen en ziekenbond dus minimum 736 + de kosten, dit is net het ZELFDE als de één man zaak.
2/ dit maakt niet zoveel uit, jij betaald persoonlijk al je rsz.

4/ de boekhouding kost altijd meer, ook voor een GCV dan een één man zaak, 2 maal belastingen aangiftes, prov. belastingen enz...

Zie hier op het forum de vraag om hun GCV te stoppen, en dit naar mij toe.

Geloof het of gelooft je het niet, maar een vennootschap die geen 25.000€ winst heeft per jaar is veel duurder af dan een één man zaak,
Oke bedankt voor uw advies! Wij zullen het zo noteren en de raad opvolgen!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”