Bericht van wijziging van aangifte - erelonen

Frieda74
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bericht van wijziging van aangifte - erelonen

#1 , 31 aug 2017 15:50

Ik kreeg vorige week bericht van de algemene administratie van de fiscaliteit dat mijn personenaangifte gewijzigd wordt.
De commissielonen die ik ontving zijn toegevoegd onder code 1650 - totaal 2025,55 euro
Het gaat over twee fiches 281.50 die ik ontving omdat ik lesgaf op twee onderwijsinstellingen. Respectievelijk 860 en 800 euro ereloon en 151,35 en 214,20 euro "kosten gedaan voor rekening van de verkrijger" - zijnde verplaatsingsvergoedingen.

Code 1650 vind ik niet terug op mijn aangifte. Ik vermoed dat deze dan op deel 2 van de aangifte staat.
Het klopt toch dat deel 2 dient ingevuld te worden bij het uitoefenen van een zelfstandige activiteit?
Maar dat heb ik dus helemaal niet?! Ik heb gewoon een aantal lessen gegeven, nadat men mij hierom vroeg. En ik ontving dus beide fiches 281.50 hiervan. Ik vulde deze niet in op mijn aangifte - aangezien ik gaan codes vond die hiermee overeen kwamen.
Nu laat de fiscus mij dus weten dat hij ze onder code 1650 invult.

Mijn eerste vraag is dan - klopt dit wel aangezien ik GEEN zelfstandige activiteit heb?
Kan ik dit niet aangeven onder "occasionele inkomsten"?
Verder dan volgende vragen - het totale bedrag van 2025,55 euro wordt genomen - maar dienen de verplaatsingsvergoedingen hier bijgeteld te worden? Is het niet enkel het ereloon dat ingevuld dient te worden, zijnde 1660 euro??
Als het dan niet kan als "occasionele inkomsten" - wat gebeurt er dan met dit bedrag? Ben ik dan vanaf nu zelfstandig? dien ik dan een BTW-nr aan te vragen? en wat met andere sociale bijdragen (RSZ, ...)???
Tot slot - is het dan niet beter dat ik geen ereloon ontvang voor mijn lessen??

Dank alvast voor jullie feedback - voor mij is dit allemaal nieuw

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding