Meerwaarde op verkoop woning niet aangegeven

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

Meerwaarde op verkoop woning niet aangegeven

#1 , 31 aug 2017 12:15

Ik heb een woning die ik nog geen 5 jaar in bezit had verkocht, en waar ik niet zelf in woonde, vergeten aangeven op mijn belastingaangifte. Wat zijn de gevolgen als de belastingdienst er toch weet van krijgt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 31 aug 2017 18:52

Beste

Berekening

Voor de berekening van de meerwaarde wordt het verschil genomen tussen de aankoop- en verkoopprijs. De verkoopprijs wordt verminderd met de verkoopkosten, met name het ereloon van de vastgoedmakelaar. De aankoopprijs wordt verhoogd met een forfait van 25% op de aankoopprijs, en met 5% op de aankoopprijs per jaar tussen de aankoop en verkoop. Tevens wordt de aankoopprijs verhoogd met de kosten van de werken die werden uitgevoerd door een geregistreerd aannemer. De meerwaardebelasting bedraagt 16,5 %, te verhogen met crisisbijdrage en gemeentebelasting.

Met andere woorden moet de verkoopprijs al beduidend hoger zijn dan de aankoopprijs (25 % + 5 % per verlopen jaar + kosten verkoop) vooraleer er meerwaarde is die belastbaar wordt.

U zal geen boet betalen indien u zelf een aanvullende aangifte doet vooraleer er enige vaststelling gedaan werd. En wees gerust : aankoopaktes worden geregistreerd met verkoopprijs, dus belasting komt daarop uit. kan wel paar jaar duren...

Boete doorgaans 20 % van 'ontdoken taxatie' desgevallend te verhogen met verwijlintresten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Billybob
Berichten: 124

#3 , 31 aug 2017 19:45

Tel inderdaad de meerwaarde eens uit en zie dan eens in een berekeningsprogramma uit of het wel iets uitmaakt.

Indien het iets uitmaakt: neemt ge gewoon zelf contact op met uw lokaal belastingkantoor, en ge legt de zaak uit dat het om een simpele vergetelheid gaat. Dan wordt er een gewoon supplement gevestigd, m.a.w. het te betalen bedrag aan belastingen. Dit is inderdaad meestal zonder verhoging (boete), als ge het zelf spontaan regelt.

Reclame

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#4 , 03 sep 2017 07:03

Ok, bedankt voor deze verhelderende reacties.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”