Belastingen buitelandse onderzoeksbeurs

Pixz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belastingen buitelandse onderzoeksbeurs

#1 , 25 aug 2017 13:58

Beste,

Ik zit momenteel met een belastingsvraagstuk waar ik maar niet uitgeraak.

Dit jaar werd mij een postdoctorale onderzoeksbeurs (fellowship) toegekend van 2 jaar door een europese nongovernmental organisatie om mijn onderzoek uit te voeren aan een nederlandse universiteit. Aangezien ik niet langer dan 183 dagen per jaar zal verblijven in Nederland en ik gedomicilieerd blijf in Belgie zal ik in Belgie mijn inkomen moeten aangeven. Nu is volgens de europese nongovernmental organisatie deze beurs, in principe, belastingsvrij. Maar na even te telefoneren met FODFinancien was het helemaal niet zo duidelijk. Omdat het voor mij wel relevant is om vooraf te weten of ik al dan niet belastingen hierop moet betalen, vroeg ik me af of iemand over zulke situaties meer weet of me eventueel kan zeggen wie te contacteren om hieruit te geraken. Misschien iets meer over deze beurs: dit is geen arbeidsovereenkomst en ik zal dus geen werkgever hebben gedurende de periode van deze beurs (ze storten het geld rechtstreeks om mijn rekening driemaandelijks). Ze spreken zelf steeds in hun officiele papieren over dit is een 'basic stipend' of "substinence stipend" als tegemoetkoming voor de kosten gedaan tijdens deze periode (vooral voor het reizen en eventueel huur/kosten hotel) maar het is wel een vast bedrag dus ik moet geen receipts of dergelijke aan hun geven.

Hopelijk kan iemand me helpen.
Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 aug 2017 21:17

EU-Fellowships uitgeoefend aan NL univ door Belgische "grensarbeiders" (sic) worden in de regel niet in NL belast. Als er wordt belast zal dat inderdaad in België zijn. Aangezien postdoctoraal vrees ik daarvoor. In B zijn bij mijn weten enkel doctoraatsbeurzen FWO vrijgesteld.

Doe ook eens navraag bij de adminstratieve diensten van een Belgische universiteit.

zie ook de parlementaire vraag daaromtrent:
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
Laatst gewijzigd door asperger op 25 aug 2017 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 25 aug 2017 21:30

Als er geen arbeidsovereenkomt is, werkt u dan op zelfstandige basis?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 25 aug 2017 21:41

Als er geen arbeidsovereenkomt is, werkt u dan op zelfstandige basis?
Die vraag is een echte hoofdbreker.
Simpel gezegd: ze zijn vis noch vlees!

Hier lees je over hun sociale situatie in B.
Maar opgelet, je kan er hoofdpijn van krijgen!

http://www.acodonderwijs.be/wp-content/ ... rsalen.pdf
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 25 aug 2017 21:51

Als er geen arbeidsovereenkomt is, werkt u dan op zelfstandige basis?
Die vraag is een echte hoofdbreker.
Simpel gezegd: ze zijn vis noch vlees!

Hier lees je over hun sociale situatie in B.
Maar opgelet, je kan er hoofdpijn van krijgen!

http://www.acodonderwijs.be/wp-content/ ... rsalen.pdf
Geen lectuur voor op een vrijdagavond!

Pixz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 aug 2017 19:08

Alvast bedankt voor de reacties!

Nee ik zal geen zelfstandig statuut hebben. En dit is inderdaad echt om hoofdpijn van te krijgen. Wat ben ik juist in dit geval, beetje existentialistisch. Ik heb ook geen contract in nederland, gewoon gastmedewerker. Voor de kenners, het gaat om een EMBO long term fellowship (http://www.embo.org/funding-awards/fell ... ellowships). Het EMBO stort eigenlijk gewoon een onkostenvergoeding elke 3 maanden op mijn bankrekening.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 26 aug 2017 22:35

Ik zou deze vragen schriftelijk stellen aan uw belastingscontrole, dan heb je een antwoord op papier.

jef007
Berichten: 1681

#8 , 27 aug 2017 14:56

:lol: liefst ook niet op een vrijdagnamiddag stellen! :lol:

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 27 aug 2017 16:19

Ik zou deze vragen schriftelijk stellen aan uw belastingscontrole, dan heb je een antwoord op papier.
Dan moeten ze het natuurlijk al op papier willen zetten. Meestal zijn ze daar geen fan van. Daarnaast heb je misschien dan wel een antwoord, maar daarom is het nog steeds niet de correcte interpretatie van de wet. Een (kleiner) lokaal taxatiekantoor kan soms de bal wel eens misslaan in complexe situaties met dubbelbelastingsverdragen e.d. Maar 't is beter dan niets uiteraard.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”