Kosten aftrekken bijberoep

Goozzez
Topic Starter
Berichten: 2

Kosten aftrekken bijberoep

#1 , 01 feb 2008 11:21

Hallo,

Ik ben zelfstandige in bijberoep sinds juli 2007, ik maak gebruik van de vrijstellingsregeling voor de BTW. Ik doe hier en daar wat werkjes, en om in orde te zijn met alles heb ik dus dit aangevraagd.

Nu heb ik een wagen overgenomen van mijn ouders, kostprijs €2500, die ik 10% voor mijn werk gebruik. Mag ik dan 10% van de kostprijs €250 aftrekken?

Mag ik de onkosten voor het onderhoud van die wagen (10%) ook aftrekken?

Hoe zit het met de benzine?

Ik moet binnenkort een nieuwe computer kopen die ik voor 25% gebruik voor mijn bijberoep. Mag ik die kost afschrijven? Zo ja, de kost van 25% van de computer inclusief btw, of exclusief btw, rekening houdende met mijn vrijstellingsregeling van BTW.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
egeltje
Berichten: 150

#2 , 19 feb 2008 17:50

in de veronderstelling dat U een bewijs heeft dat U de auto voor 2500€ overgekocht heeft van uw ouders mag u deze a rato van 10% aftrekken van uw inkomsten. u dient dit echter wel te spreiden over de resterende levensduur van de auto. Normaal wordt een nieuwe auto afgeschreven over 5 jaar.
ook onkosten van onderhoud en benzine kan u voor 10% inbrengen.
Wees er wel op voorbereid dat u deze 10% kan verantwoorden naar de fiscus toe.
de computer mag u voor 25% inbrengen, doch ook hier weer gaat U deze moeten afschrijven. Een computer wordt over 3 jaar afgeschreven.
Vermits U geen BTW kan recupereren zal U de computer incl BTW kunnen inbrengen.

djanodive
Berichten: 326

#3 , 20 apr 2008 15:12