Auto verkopen op zaak

DriesT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Auto verkopen op zaak

#1 , 18 aug 2017 17:16

Hallo iedereen,

Mijn boekhouder is twee weken op vakantie en ik heb een dringende vraag.
Ik heb 4 jaar geleden een auto gekocht op mijn eenmanszaak. Ondertussen ben ik overgestapt naar een GCV.
Nu wil ik die auto verkopen maar op mijn aankoopfactuur staat mijn oud btw nummer.

De koper zegt nu dat mijn btw nummer niet meer overeenkomt.
Ik kan me voorstellen dat er wel meerdere van deze gevallen zijn.

Is dit normaal een probleem?

Alvast bedankt!
Dries

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15926
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2017 17:22

Wat heeft je aankoopfactuur te zien met de verkoop ???

Is deze auto ooit aangekocht door de GCV ????

Zo niet is dit een gewone particuliere verkoop en moet je geen garantie geven, ten zij je oude BTW nummer niet is stopgezet.

Als deze auto nooit is overgekocht is door de gcv is dit u persoonlijke wagen en heeft de GCV er niks mee te zien.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DriesT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2017 17:24

De auto is nooit aangekocht door de GCV. Het btw-nummer van de eenmanszaak is stopgezet.
Betekend dit dat ik het toch particulier mag verkopen? Want ik heb daar wel 50% op gerecupereerd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12796

#4 , 18 aug 2017 17:46

Bij de stopzetting van de eenmanszaak had u een onttrekking moeten doen twv de courante waarde met stuk aan uzelf en btw rekenen. Tot je dat doet, kun je de wagen niet verkopen want een stopgezette eenmanszaak kan geen goederen meer verkopen.

denlowie
Berichten: 15926
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2017 17:52

@leen
Maar hij kan dit toch privé verkopen want het is zijn privé wagen, en de verrekening van de 50% btw na 4 jaar zal wel ook geen onoverkomelijk bedrag gaan !
Even de BTW raadplegen want zijn BTW nummer is stop gezet om deze som te kunnen storten.

Het kan heel goed zijn dat deze dossier al is gesloten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12796

#6 , 18 aug 2017 18:03

@leen
Maar hij kan dit toch privé verkopen want het is zijn privé wagen, en de verrekening van de 50% btw na 4 jaar zal wel ook geen onoverkomelijk bedrag gaan !
Even de BTW raadplegen want zijn BTW nummer is stop gezet om deze som te kunnen storten.

Het kan heel goed zijn dat deze dossier al is gesloten
Klopt, eenmanszaak heeft normaal gezien geen onderscheid tussen privé- en zakelijk vermogen. De wagen is bijgevolg al eigendom van TS als particulier. Dus los van het fiscale dat hij nog moet doen, kan hij de wagen als particulier verkopen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”