Verkoop stopzetting hobby

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Verkoop stopzetting hobby

#1 , 15 aug 2017 19:03

Beste,
Kort vraagje.. vriend van heeft een collectie hobbykaarten. Hij wil dit verkopen om een appartement te kopen maar hij heeft niet zoveel zin in al dat verhandelen.

Ik mag het voor hem verkopen en hij geeft mij % per verkoop.

Zijn collectie kan 10000 - 15000 euro zijn. Natuurlijk wil ik dit doen... maar gaat iemand zich vragen stellen als er in 1 keer 100den euros op mijn rekening komt en weer afgaat?

Bv ik verkoop een kaart van 600 euro, er komt 600 op rekening.. op einde van week heb ik 1000 euro verkocht en dat komt op rekening waarvan ik 750 door stuur.

Gaat iemand zich vragen stellen? Is natuurlijk eenmalig wegens stopzetten hobby.. (kan wel effe duren tot alles verkocht is)

Of zeg je probeer toch onder bv 5000 euro te blijven.. per jaar

Alles blijft wel op de verkoopsite en ik moet bepalen hoeveel ik naar rekening schrijf.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 aug 2017 19:25

Dit is niet eenmaal dus dit word een handel met álle gevolgen van dien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 aug 2017 19:28

Hmmm maar wij hebben nog nooit iets verkocht dit zijn gewoon kaarten die wij ooit in winkel hebben gekocht 10 20 jaar geleden en die nu veel meer waard zijn.

Reclame

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 aug 2017 19:28

We spreken hier ook niet over een zaak he.. willen gewoon alles wat we hebben doorverkopen omdat het in het stof ligt en wij dit niet meer doen

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 15 aug 2017 19:31

Dit is een zelfstandige activiteit voor u (verkoop op commissie), u gaat dus een btw-nummer moeten aanvragen.

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 aug 2017 19:36

Hmm makes sense. Dus als ik geen comissie vraag en het bedrag dat ik krijg volledig doorstort is dit geen probleem?

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 15 aug 2017 19:39

Dat durf ik niet zeker zeggen. Een particulier die zijn eigen collectie verkoopt, is een eenmalige activiteit die niet belast wordt. Als er een tussenpersoon bij komt kijken, gaat dit volgens mij onder handel vallen.

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 aug 2017 19:49

Vraag blijft natuurlijk wel hoeveel hij zomaar mag verdienen zonder zelfstandig te zijn met zijn hobby door te verkopen wegens stopzetting..

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 15 aug 2017 19:57

Daar zit op zich geen maximum op. Zoals hierboven gezegd, eenmalige verkoop van een particuliere collectie is niet belastbaar.

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 aug 2017 20:07

Bedankt voor de reacties, conclusie is dus mijn probleem er niet van maken en laat het hem zelf verkopen :)

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 16 aug 2017 21:01

Kan een logische oplossing hier niet zijn:

1) Jij verkoopt de collectie in naam van je vriend, die voor hem niet belastbaar is. Gelden komen toe op zijn rekening.

2) Jij ontvangt op het einde een eenmalige vergoeding voor de verkoop van de collectie, die belastbaar is als divers inkomen.

Dat lijkt mij m.i. zeker verdedigbaar.

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 aug 2017 01:04

Dag Fortuin,

Bedankt voor de reactie!

Als dit een optie is dan wil ik dit zeker en vast eens bekijken! Kan iemand dit bevestigen en wat is de maximum op diverse inkomen dan en moet ik dit melden aan mijn werkgever of is dit iets persoonlijk?

Het belangrijkste is dat ik dit legaal wil doen, ik wil geen zotte dingen doen voor zo iets klein en mijn broek daar aan scheuren.. dat zou het mij helemaal niet waard zijn!

En een btw nummer aanvragen voor zoiets ook niet, dan laat ik het hem zelf wel verkopen.

Bedankt voor de info!

jef007
Berichten: 1681

#13 , 17 aug 2017 13:19

gaat u via een website verkopen ? of ook 2dehands.be? of beurzen?

koentjev3
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 aug 2017 13:57

Dit gaat via een geregistreerde website gemaakt voor die dingen te verkopen. Vergelijkbaar met een tweedehands maar specifiek voor die kaarten.

Niet via een facebook of marktplaats of beurzen ofzo..

Op die website verkopen zowel particulieren als shops hun kaarten op.

jef007
Berichten: 1681

#15 , 17 aug 2017 14:15

veel websites worden in het oog gehouden door de fiscus, dus mogelijks komt u in het vizier van de fiscus.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”