gestorven in spanje dringend !!!!!!!!!!!!!

Iriske
Topic Starter
Berichten: 6

gestorven in spanje dringend !!!!!!!!!!!!!

#1 , 31 jan 2008 08:47

Ik heb deze vraag al ongeveer gesteld maar de situatie is veranderd.
Grootmoeder en -vader verkopen alles hier en kopen woning in Spanje.
In 2001 sterft de grootmoeder in Spanje(grootouders waren gehuwd zonder HK grootmoeder had geen testament)
Grootvader probeert in 2003 de woning te verkopen maar dit lukt niet omdat hij niet wist dat de kleinzonen mee moesten tekenen in de akte.
Verkoop prijs is toen afgesproken op 59000. De nieuwe inwoners trokken al in de woning en spraken af dat ze per maand 400 euro betaalde als afkoop. Ik weet niet of hier een contract van is maar dat zal wel boven water komen vermoed ik. Dit todat de akte in orde is.
Ondertussen zijn we 2008 en de akte is nog steeds niet getekend door de kleinzonen omdat er vele dingen niet kloppen.
Grootvader is vorige week overleden en plotseling is er een open testament van de grootvader bovenwater gekomen bij een notaris .
Staat in dat de kleinzonen ieders 25% van de roerende en onroerdende goederen krijgen en iemand van buiten de familie krijgt 50%
Hoe word de woning dan verdeeld?
-Is de helft van de opbrengst van de woning (grootmoeders deel) zowiezo voor de kleinzonen, en van de andere helft 2x 1/4 voor de kleinzonen en 50% van grootvaders deels naar die andere persoon?
dus 59000 grootmoeders deel 29500 delen door twee kleinzonen
grootvaders deel 29500 delen door 4 : 2/4 voor die andere
: 1/4 voor de klz
-of de totale opbrengst van de woning delen door 4
2/4 van 59000 voor de andere persoon
2 x 1/4 van 59000 voor de kleinzonen

Wat met de centen die al betaald zijn aan grootvader (20000) ? Er moet namelijk alleen nog 39000 door de nieuwe inwoners betaald worden . Word de berekening gemaakt op het totale bedrag of enkel op het bedrag dat nog betaald moet worden?

Moeten er kosten betaald worden aan de Spaanse staat??? Ze hebben ons verteld dat we nog 1/4 van ons erfenis deel kwijt zijn aan de staat? KLopt dit en wat met succesierechten tussen Spanje en België? Die zouden vervallen als de erfgenamen in Belgïe wonen ?

Help mij!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 31 jan 2008 20:52

"Grootmoeder en -vader verkopen alles hier en kopen woning in Spanje."
Als ze daar permanent gevestigd waren, als ze daar werkelijk woonden en leefden, dan waren ze Spaanse Rijksinwoners.

Wellicht was de Spaanse woning gekocht door de Gemeenschap.

"In 2001 sterft de grootmoeder in Spanje."
Daardoor werd grootvader volle eigenaar van de 1/2 en had hij het vruchtgebruik over de andere 1/2. De kinderen of het kind (of bij vooroverlijden, de kleinkinderen, werden blote eigenaar van de 1/2).

"Grootvader probeert in 2003 de woning te verkopen maar dit lukt niet omdat hij niet wist dat de kleinzonen mee moesten tekenen in de akte."

Verkoop prijs is toen afgesproken op 59000. De nieuwe inwoners trokken al in de woning en spraken af dat ze per maand 400 euro betaalde als afkoop. Ik weet niet of hier een contract van is maar dat zal wel boven water komen vermoed ik. Dit todat de akte in orde is.

Niemand kan iets deftig vertellen over deze situatie zolang er niet geweten is of er een contract is of niet...
In elk geval mocht grootvader het huis verhuren en de huur volledig zelf ontvangen.

"Ondertussen zijn we 2008 en de akte is nog steeds niet getekend door de kleinzonen omdat er vele dingen niet kloppen."
Is er een ontwerp van verkoopakte?

"Grootvader is vorige week overleden en plotseling is er een open testament van de grootvader bovenwater gekomen bij een notaris .
Staat in dat de kleinzonen ieders 25% van de roerende en onroerdende goederen krijgen en iemand van buiten de familie krijgt 50%"
Ik neem dan aan dat de kleinkinderen broers/zusters zijn; dat er één vooroverlden kind was. Dan had dat vooroverleden kind recht op minstens de 1/2 van de nalatenschap van grootvader; dat zou dan kloppen.

Bij het overlijden van grootvader dooft eerst en vooral het vruchtgebruik uit dat hij had op de 1/2 van dat huis: het was immers een levenslang vruchtgebruik gevestigd op zijn hoofd.
Dat heeft tot gevolg dat de kleinkinderen op salg volle eigenaar zijn geworden van de 1/2 van dat huis (hun blote eigendom wordt volle eigendom).

De andere 1/2, die grootvader in volle eigendom had, valt in zijn nalatenschap en wordt dus door zijn testament verdeeld als volgt:
de kleinkinderen krijgen nog eens de 1/2 van de 1/2; in totaal zijn ze dus volle eigenaar voor 3/4.
Die "vreemde" persoon krijgt 1/4 van dat huis.
Ik ga er van uit dat er nog niets verkocht was van dat huis!

De kleinkinderen en die vreemde zullen een aangifte in de successierechten moeten indienen in Spanje (of in één van zijn regio's). Er zullen Spaanse successierechten betaald moeten worden.
De plaats waar de erfgenamen wonen is van geen enkel belang.
Er moet geen enkele aangifte ingediend worden in België, vermits grootvader voor de Belgische staat een Niet-Rijksinwoner was (en hij geen onroerende bezittingen meer had in België).

ik wil nog eens herbeginnen voor wat het onderstaande betreft:
"Wat met de centen die al betaald zijn aan grootvader (20000) ? Er moet namelijk alleen nog 39000 door de nieuwe inwoners betaald worden . Word de berekening gemaakt op het totale bedrag of enkel op het bedrag dat nog betaald moet worden?"
maar dan moet u wel kunnen zeggen welk deel er verkocht werd op welke manier.

Iriske
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 01 feb 2008 06:17

"Grootmoeder en -vader verkopen alles hier en kopen woning in Spanje."
Als ze daar permanent gevestigd waren, als ze daar werkelijk woonden en leefden, dan waren ze Spaanse Rijksinwoners.

Wellicht was de Spaanse woning gekocht door de Gemeenschap.

"In 2001 sterft de grootmoeder in Spanje."
Daardoor werd grootvader volle eigenaar van de 1/2 en had hij het vruchtgebruik over de andere 1/2. De kinderen of het kind (of bij vooroverlijden, de kleinkinderen, werden blote eigenaar van de 1/2).

"Grootvader probeert in 2003 de woning te verkopen maar dit lukt niet omdat hij niet wist dat de kleinzonen mee moesten tekenen in de akte."

Verkoop prijs is toen afgesproken op 59000. De nieuwe inwoners trokken al in de woning en spraken af dat ze per maand 400 euro betaalde als afkoop. Ik weet niet of hier een contract van is maar dat zal wel boven water komen vermoed ik. Dit todat de akte in orde is.

Niemand kan iets deftig vertellen over deze situatie zolang er niet geweten is of er een contract is of niet...
In elk geval mocht grootvader het huis verhuren en de huur volledig zelf ontvangen.

"Ondertussen zijn we 2008 en de akte is nog steeds niet getekend door de kleinzonen omdat er vele dingen niet kloppen."
Is er een ontwerp van verkoopakte?

"Grootvader is vorige week overleden en plotseling is er een open testament van de grootvader bovenwater gekomen bij een notaris .
Staat in dat de kleinzonen ieders 25% van de roerende en onroerdende goederen krijgen en iemand van buiten de familie krijgt 50%"
Ik neem dan aan dat de kleinkinderen broers/zusters zijn; dat er één vooroverlden kind was. Dan had dat vooroverleden kind recht op minstens de 1/2 van de nalatenschap van grootvader; dat zou dan kloppen.

Bij het overlijden van grootvader dooft eerst en vooral het vruchtgebruik uit dat hij had op de 1/2 van dat huis: het was immers een levenslang vruchtgebruik gevestigd op zijn hoofd.
Dat heeft tot gevolg dat de kleinkinderen op salg volle eigenaar zijn geworden van de 1/2 van dat huis (hun blote eigendom wordt volle eigendom).

De andere 1/2, die grootvader in volle eigendom had, valt in zijn nalatenschap en wordt dus door zijn testament verdeeld als volgt:
de kleinkinderen krijgen nog eens de 1/2 van de 1/2; in totaal zijn ze dus volle eigenaar voor 3/4.
Die "vreemde" persoon krijgt 1/4 van dat huis.
Ik ga er van uit dat er nog niets verkocht was van dat huis!

De kleinkinderen en die vreemde zullen een aangifte in de successierechten moeten indienen in Spanje (of in één van zijn regio's). Er zullen Spaanse successierechten betaald moeten worden.
De plaats waar de erfgenamen wonen is van geen enkel belang.
Er moet geen enkele aangifte ingediend worden in België, vermits grootvader voor de Belgische staat een Niet-Rijksinwoner was (en hij geen onroerende bezittingen meer had in België).

ik wil nog eens herbeginnen voor wat het onderstaande betreft:
"Wat met de centen die al betaald zijn aan grootvader (20000) ? Er moet namelijk alleen nog 39000 door de nieuwe inwoners betaald worden . Word de berekening gemaakt op het totale bedrag of enkel op het bedrag dat nog betaald moet worden?"
maar dan moet u wel kunnen zeggen welk deel er verkocht werd op welke manier.
Verhuren daar zouden wij geen bezwaar tegen gehad hebben, maar er zou dus in 2003 een contract zijn opgesteld waar in stond dat grootvader de woning verkocht aan x en de verkoopprijs was 59000. Zolang de akte niet volledig was afgehandeld bleven de bewoners in de woning wonen en betaalde ze elke maand 400 euro aan grootvader dit todat alles bij de notaris was getekend. Het aantal maanden dat dan aan grootvader al was betaald zou dan onderling van de uiteindelijke prijs die nog betaald moest worden, afgetrokken worden.
Daar knelt voor mij het schoentje : dit is een soort van verkoopovereenkomst waar de kleinzonen niets van wisten en niets van getekend hebben. Grootvader wou immers hun deel van grootmoeders erfenis verkopen.
Nu wat hebben wij te zeggen als die akte doorgaat want we willen er vanaf maar op de correcte manier.
Die "vreemde" ergelt de meeste zaken in Spanje en iedereen daar laat ons uitschijnen dat we enkel zullen delen in die 39000, maar wij hebben toch recht op een verdeling van 59000! Die overige 20000 zijn al in het verleden opgesoepeerd door grootvader natuurlijk. Kunnen wij de volledige verkoopprijs van de nieuwe bewoners opnieuw vragen??

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”