Aanslagbiljet van 2 jaar terug nog niet ontvangen

TR101
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Re: Aanslagbiljet van 2 jaar terug nog niet ontvangen

#46 , 08 aug 2017 14:55

Hoe kun je nu belasting "terugkrijgen" als je er geen hebt betaald?

" zeer beperkte info meegekregen van een oude vrouw"
was dat een videoconferentie?

Tot 65 jaar is iedereen trouwens "jong". En oude vrouwen zijn de beste, die zijn goed rijp.
Ik betaal geen belastingen, belastingen zijn niet verplicht, ik ben invalide
Vanwaar komt dan die 3 000 EUR die je "terugkrijgt" van de belastingen?
Je moet toch eerst iets geven of betalen om het te kunnen "terugkrijgen"?
Ik weet dat niet ik ben geen boekhouder, het zal wel iets te maken hebben met mijn invaliditeit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#47 , 08 aug 2017 14:55

op een invaliditeitsuitkering is thans ook belasting op verschuldigd hoor.

het is niet dat in uw aangifte een 0 staat bij bedrijfsvoorheffing dat u geen belasting dient te betalen.
Dat wil enkel zeggen dat u doorheen het jaar geen afhoudingen hebt gehad op uw uitkering.

Bij de berekening van uw belastingen zal u dat wel merken. Daarom is het des te vreemder dat u terugtrekt ipv moet bijbetalen.

Doet u toevallig aan voorafbetalingen door het jaar?

TR101
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#48 , 08 aug 2017 15:00

op een invaliditeitsuitkering is thans ook belasting op verschuldigd hoor.

het is niet dat in uw aangifte een 0 staat bij bedrijfsvoorheffing dat u geen belasting dient te betalen.
Dat wil enkel zeggen dat u doorheen het jaar geen afhoudingen hebt gehad op uw uitkering.

Bij de berekening van uw belastingen zal u dat wel merken. Daarom is het des te vreemder dat u terugtrekt ipv moet bijbetalen.

Doet u toevallig aan voorafbetalingen door het jaar?
Ik doe niet aan voorafbetalingen, ik ben invalide met een beperkt loon

Reclame

TR101
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#49 , 08 aug 2017 15:07

Ik zal donderdag/vrijdag het belastingkantoor voor de laatste keer bellen en dan zien we wel, ik vind het gewoon raar dat ik nu zo lang moet wachten terwijl ik de vorige keren ook altijd laat indiende en het na 2 maanden kreeg of was de termijn toen langer

bosprocureur
Berichten: 6856

#50 , 08 aug 2017 15:11

Zou het kunnen dat u , omwille van het beperkt inkomen, van een of andere dienst een toelage moet krijgen, en om die te bekomen een kopie van de belastingsaanslag moet bezorgen?

jef007
Berichten: 1683

#51 , 08 aug 2017 15:48

ik doe geen moeite meer voor zulke mensen!

jefke007
Berichten: 1812

#52 , 08 aug 2017 15:51

dat telkens te laat indienen wordt de fiscus ook beu, kans bestaat dat ze deze keer eens op hun strepen gaan staan en zeggen die gaat nu eens wachten tot31-12-2017


onwetendheid is er ook al niet omdat het niet de eerste keer is, mogelijk nog een fikse boete bovenop

Nultolerantie door de fiscus, iemand die moet betalen daar leggen ze onmiddellijk beslag op die zijn rekening ( even een volledige blokkering,tot ze het juiste bedrag met boetes en co kennen ), en die kan dan in Delhaize heel verwondert doen waarom die niet met zijn kaart kan betalen
Iemand moet toch het gat in de begroting betalen

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#53 , 08 aug 2017 17:55

Indien geen aanslag tegen eind 2017, kan je misschien alle voorheffingen terugvorderen (?). Dat is alvast als je tijdig je aangifte indiende, en men niet tijdig de aanslag hief.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#54 , 08 aug 2017 18:17

Door de laattijdige aangifte AJ 2015 heeft de administratie 3 jaar tijd vanaf 1 januari van het aanslagjaar om de aanslag te versturen. Dus tot 31/12/2017.
Dus nog effen geduld.
Asperger vroeg.
Hoe kun je nu belasting "terugkrijgen" als je er geen hebt betaald?
Een correcte aangifte indienen is voldoende.
Er bestaat namelijk iets zoals belastingkrediet.

Een belastingkrediet
Belastingplichtigen met zo'n laag activiteitsinkomen hebben recht op een belastingkrediet van maximaal 680,00 EUR. Naargelang het inkomen stijgt, daalt of stijgt het belastingkrediet (al de bedragen hieronder zijn voor aj. 2017):

inkomen van 0,00 EUR tot 5.010,00 EUR: geen recht op het belastingkrediet;

inkomen tussen 5.010,00 EUR en 6.080,00 EUR: geleidelijke stijging tot 440,00 EUR;

inkomen tussen 6.080,00 EUR en 16.710,00 EUR: belastingkrediet van 440,00 EUR;

inkomen tussen 16.710,00 EUR en 21.710,00 EUR: geleidelijke daling tot 0,00 EUR;

inkomen boven 21.710,00 EUR: geen recht op het belastingkrediet.

Het belastingkrediet is verrekenbaar (met de verschuldigde belasting) en terugbetaalbaar (als de belastingplichtige in totaal minder dan 680,00 EUR belasting moet betalen, krijgt hij het verschil terugbetaald).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#55 , 08 aug 2017 20:07

Indien geen aanslag tegen eind 2017, kan je misschien alle voorheffingen terugvorderen (?). Dat is alvast als je tijdig je aangifte indiende, en men niet tijdig de aanslag hief

.
Hoe kan je voorheffingen invorderen als er geen betaald zijn, zie foto = 0
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#56 , 08 aug 2017 20:36

Indien geen aanslag tegen eind 2017, kan je misschien alle voorheffingen terugvorderen (?). Dat is alvast als je tijdig je aangifte indiende, en men niet tijdig de aanslag hief

.
Hoe kan je voorheffingen invorderen als er geen betaald zijn, zie foto = 0
Idd, op klein scherm een pagina reacties gemist.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

TR101
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#57 , 08 aug 2017 22:54

Ik krijg ieder jaar boven de € 1 000,00 terug ongeacht ik het op tijd heb ingediend of niet + € 2 000,00 van iets anders

Ik zou daar dit jaar ook gebruik van willen maken dan heb ik mijn vakantiegeld al klaar :mrgreen:
dus nu zijn we het allemaal eens dat de overheid tijd heeft tot 31/12/2017 maar voor de zekerheid zal ik toch het belastingkantoor bellen op donderdag of vrijdag

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#58 , 08 aug 2017 23:15

Door de laattijdige aangifte AJ 2015 heeft de administratie 3 jaar tijd vanaf 1 januari van het aanslagjaar om de aanslag te versturen. Dus tot 31/12/2017.
Dus nog effen geduld.
Asperger vroeg.
Hoe kun je nu belasting "terugkrijgen" als je er geen hebt betaald?
Een correcte aangifte indienen is voldoende.
Er bestaat namelijk iets zoals belastingkrediet.

Een belastingkrediet
Belastingplichtigen met zo'n laag activiteitsinkomen hebben recht op een belastingkrediet van maximaal 680,00 EUR. Naargelang het inkomen stijgt, daalt of stijgt het belastingkrediet (al de bedragen hieronder zijn voor aj. 2017):

inkomen van 0,00 EUR tot 5.010,00 EUR: geen recht op het belastingkrediet;

inkomen tussen 5.010,00 EUR en 6.080,00 EUR: geleidelijke stijging tot 440,00 EUR;

inkomen tussen 6.080,00 EUR en 16.710,00 EUR: belastingkrediet van 440,00 EUR;

inkomen tussen 16.710,00 EUR en 21.710,00 EUR: geleidelijke daling tot 0,00 EUR;

inkomen boven 21.710,00 EUR: geen recht op het belastingkrediet.

Het belastingkrediet is verrekenbaar (met de verschuldigde belasting) en terugbetaalbaar (als de belastingplichtige in totaal minder dan 680,00 EUR belasting moet betalen, krijgt hij het verschil terugbetaald).
Dat klopt maar aangezien TS spreekt van 1000 EUR en nog eens 2000 EUR kan het dat niet zijn.
Belastingskrediet is ook iets dat men gewoon krijgt zoals een kado en geen terugbetaling van een eerder betaalde belasting zoals bv een voorheffing.

TS spreekt onveranderlijk van teruggestorte belastingen. Kan dus niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

TR101
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

#59 , 08 aug 2017 23:17

Door de laattijdige aangifte AJ 2015 heeft de administratie 3 jaar tijd vanaf 1 januari van het aanslagjaar om de aanslag te versturen. Dus tot 31/12/2017.
Dus nog effen geduld.
Asperger vroeg.
Hoe kun je nu belasting "terugkrijgen" als je er geen hebt betaald?
Een correcte aangifte indienen is voldoende.
Er bestaat namelijk iets zoals belastingkrediet.

Een belastingkrediet
Belastingplichtigen met zo'n laag activiteitsinkomen hebben recht op een belastingkrediet van maximaal 680,00 EUR. Naargelang het inkomen stijgt, daalt of stijgt het belastingkrediet (al de bedragen hieronder zijn voor aj. 2017):

inkomen van 0,00 EUR tot 5.010,00 EUR: geen recht op het belastingkrediet;

inkomen tussen 5.010,00 EUR en 6.080,00 EUR: geleidelijke stijging tot 440,00 EUR;

inkomen tussen 6.080,00 EUR en 16.710,00 EUR: belastingkrediet van 440,00 EUR;

inkomen tussen 16.710,00 EUR en 21.710,00 EUR: geleidelijke daling tot 0,00 EUR;

inkomen boven 21.710,00 EUR: geen recht op het belastingkrediet.

Het belastingkrediet is verrekenbaar (met de verschuldigde belasting) en terugbetaalbaar (als de belastingplichtige in totaal minder dan 680,00 EUR belasting moet betalen, krijgt hij het verschil terugbetaald).
Dat klopt maar aangezien TS spreekt van 1000 EUR en nog eens 2000 EUR kan het dat niet zijn.
Belastingskrediet is ook iets dat men gewoon krijgt zoals een kado en geen terugbetaling van een eerder betaalde belasting zoals bv een voorheffing.

TS spreekt onveranderlijk van teruggestorte belastingen. Kan dus niet.
Ik verdien met mijn invaliditeit rond de 1400 euro netto ieder maand

jefke007
Berichten: 1812

#60 , 09 aug 2017 09:00

Van die 3000 terugtrekken dat gelooft geen kat hier, als het inkomen enkel uit invaliditeitsuikeringen van de ziekteverzekering bestaat.

Meestal moeten die mensen zelfs bijbetalen ipv terugtrekken.

Tenzij de belastingbrief jarenlang verkeerd werd ingevuld en men dat mogelijk nu ondekt heeft, in dat geval heeft men tijd tot 31-12-2021 om de aanslag te plegen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”