Starters vraagjes over btw en garantie

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

Starters vraagjes over btw en garantie

#1 , 04 aug 2017 19:31

Al vele jaren loop ik rond met het idee om een bedrijfje in bijberoep te starten in een nichesector.
Mijn interesse en kennis betreft oude (race)motorfietsen en/of onderdelen van meer dan 20 jaar kopen en verkopen.
Hierin zou ik handel willen drijven. :idea:

Het betreft 2 vragen :

1) Mijn zoektocht zal eerder op het internet zijn. 99% zal aankoop zijn bij particulieren. Geen btw plichtige bij mijn weten.

Voorbeeld : ik koop een Belgische motorfiets via een particulier en via 2dehands.be voor 1000€.
Ik verkoop deze motorfiets opnieuw aan een particulier voor 1200€.
Moet ik hierop btw betalen? :?:
Zo ja,
Op de 1200€ verkoopwaarde of op de winst van 200€? :?:

2) Garantie.
Het betreft hier oude modellen van 20 tot 50jaar die al dan niet in rijdende staat zullen zijn. Soms wrakken enkel geschikt voor onderdelen...
Moet ik hierop verplicht garantie geven? :?
Dit kan ik niet waarmaken gezien de soms lamentabele en niet werkende staat van het goed.
Denk aan zeldzame beschadigde carrosserie-onderdelen die voor restauratie te koop worden aangeboden.

Dank om mij toe te lichten.
Indien de vraag niet duidelijk of onvolledig is om een antwoord te formuleren, gelieve mij dit even te melden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2017 19:43

Je moet op de 1200 btw rekenen, de btw is altijd op verkoopprijs en als je dit aan een particulier verkoopt moet het in de prijs in begrepen zijn

Wat garanties betreft zal je toch de wet moeten volgen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2017 19:47

Omdat foto's soms meer zeggen dan tekst voeg ik wat foto's toe van potentiële goederen...

Afbeelding

Deze particuliere Belgische motorfiets is niet straatwaardig en is goed voor onderdelen of voor circuitgebruik of voor restauratie
Btw en garantie?

Afbeelding

Een particuliere Belgische racemotor, ongeschikt voor straatgebruik enkel voor circuit. Deze worden dus tot het uiterste gedreven en niet met zachte hand behandeld. Dat weet u ook wel hoe het op circuit aan toe gaat.
Btw en garantie?

Afbeelding

Een halve motorblok van een particulier. Deze is stuk, maar heeft nog bruikbare onderdelen voor verkoop.
Btw en garantie?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2017 20:59

Btw altijd , men betaald op alles btw,maar garantie zal je toch ook moeten geven.
Minstens 1 jaar , persoonlijk weet ik ook dat op zulke spullen het soms moeilijk is maar het is de wet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 04 aug 2017 21:27

Als u meer dan een of twee of enkele verkopen per jaar hebt zal u als handelaar beschouwd worden met alle gevolgen van doen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2017 22:05

Art. 1649ter BW stelt wel dat het goed slechts in overeenstemming met de overeenkomst is indien
[...] het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen, [en] het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper [...] publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan. [...]
Gebrek aan overeenstemming wordt geacht niet te bestaan [...] als, op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, de consument het gebrek kende [...]
Ik interpreteer dit als:
Het als verkoper verkopen van een glimmende tweedehands motorfiets aan een consument schept verwachtingen van de klant --> garantie.
Het als verkoper verkopen van een aftandse motorfiets van 700 jaar oud aan een consument --> je kan bezwaarlijk dezelfde garantie verwachten

Volgens mij moet dit in concreto beoordeeld worden, rekening houdend met de goede trouw (art. 1134, derde lid BW).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 aug 2017 23:01

Bedankt voor de laatste reactie. Die zal ik zeker saven.


Ok voor de btw, dat wist ik al half.
Maar voor die garantie sta ik toch vrij zwak en dat doet mij al jarenlang twijfelen.

Als ik maar 1 pietje precies als klant tegenkom die voor het oud ijzer onredelijke verwachtingen heeft (maar correct volgens de wet 1 jaar garantie eist) dan trek ik aan het korste eind. :(
Je kan een proces beginnen maar daar heb ik de moed niet echt voor als dit voor een oude koplamp is van 250€.

Hieronder een extreem voorbeeld.
2-3 jaar geleden vonden ze in Frankrijk een zeer zeldzame Ferrari 250 California van acteur Alain Delon terug.
Het kwam bijna in de buurt van het verloren paneel van het lam Gods.....

De sportwagen werd ongerstaureerd geveild voor 14miljoen euro. :shock:
Op de echtheid van het product na gaf geen zier om de garantie van die auto.
:mrgreen:
Wie hier 1 jaar garantie eist maakte zich extreem belachelijk.

Het is maar een voorbeeld, want het was in Frankrijk te doen. Maar stel dat het in België was.... :roll:

Afbeelding

Prachtig verhaal van wat ze daar allemaal voor oude auto's hebben gevonden.


Mijn persoonlijke mening : Ik denk dat hier de Belgische wet niet volledig waterdicht is om mij en de klant in deze specifieke nichemarkt een goede houvast te geven.

Afbeelding

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 aug 2017 23:33

Als ik maar 1 pietje precies als klant tegenkom die voor het oud ijzer onredelijke verwachtingen heeft (maar correct volgens de wet 1 jaar garantie eist) dan trek ik aan het korste eind. :(
Je kan een proces beginnen maar daar heb ik de moed niet echt voor als dit voor een oude koplamp is van 250€.
Het is hier wel de klant die initiatief moet nemen en zijn vermeend recht proberen opeisen. De klant moet maw de moeite nemen om voor 250 EUR naar de rechtbank te trekken (met nooit een zeker resultaat) en de kosten alvast ook moet voorschieten.

Probleem is m.i. wel: standaard consumentengarantie is 2 jaar. Slechts beperkt tot 1 jaar voor tweedehandsproducten, en mits overeengekomen met de klant.
Maw: zeg je niets (omdat je ervan uitgaat dat je geen garantie moet bieden in een bepaalde situatie), dan loop je gedurende twee jaar "risico".
Kom je overeen om te beperken tot één jaar, dan heb je wel expliciet garantie gegeven (gedurende dat jaar) en kan je dat gegeven nadien bezwaarlijk gaan betwisten.
(Op basis van art. 1649quater, §1 BW.)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12826

#9 , 04 aug 2017 23:38

Btw van tweedehandse moto's kun je ook op de winstmarge toepassen in plaats van op de verkoopprijs.

Garantie wordt moeilijk, is het wel de moeite om zo'n wrakken aan te kopen? De winst gaat daar toch ook zeer laag op zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 aug 2017 05:54

Vergeet niet dat er zeer veel muggenzifters rondlopen !!

Als ik een dynamo op een autokerkhof gaat halen dan krijg ik daar 6 maanden garantie,
Als je het adres wil kan ik dit in je PB steken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 aug 2017 12:32

@Leen W :
"Btw van tweedehandse moto's kun je ook op de winstmarge toepassen in plaats van op de verkoopprijs."

Kun je hier meer over vertellen? Dit is interessant...

"Garantie wordt moeilijk, is het wel de moeite om zo'n wrakken aan te kopen? De winst gaat daar toch ook zeer laag op zijn?"
Het is een apart wereldje waar je de onderdelen goed moet kennen. 10% is zeer gewild, 30% is verkoopbaar en 60% niet.
Ik zal er niet rijk van worden, maar een beetje werkvoldoening zal al veel zijn mocht dit lukken...

@denlowie :
Autosloperijen zijn een kleine wereld, maar nog geen nichemarkt.
Op een courante wagen kun je een dynamo kopen bij een sloperij en als deze niet werkt dan heeft ie er meestal nog een 2e op voorraad. Dat is zijn garantie meestal.
Dit zal bij mij niet het geval zijn. Te zeldzaam. Te nemen of te laten.
En inderdaad, veel muggenzifters. Dit is zoals hierboven reeds een beetje aangehaald de reden van mijn twijfel.

LeenW
Berichten: 12826

#12 , 05 aug 2017 12:40

De winstmargeregeling is nogal complex om hier in detail uit te leggen, vraag dit na aan het boekhouder. Maar het komt er op neer dat je bij de tweedehandsvoertuigen zonder btw rekent op aankoop en verkoop, en dan btw gaat rekenen op enkel de winst.

jef007
Berichten: 1680

#13 , 05 aug 2017 15:14

kan je niet beter uw uitgaand factuur "aanpassen" zodat er geen garantie moet gegeven worden?

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 aug 2017 18:47

Ik heb daar ook al aan gedacht.
Zoals er bvb tussen particulieren altijd staat bij verkoop van auto's : "in de staat gekend door de koper" (of zoiets...)

Ik weet niet of dit legaal is als bedrijf...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 aug 2017 18:55

Dit is niet legaal, als je bij een tweedehands wagen verkoper gaat en hij schrijft op in de staat waarin hij zich bevind, wel dit is ongeldig, als de koper naar de rechtbank gaat zal de verkoper hem doen betalen voor de herstelling.
Het enige dat telt is " verkocht voor onderdelen"
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”