bedrijfsvoorheffing wettelijk samenwonen

tarram
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bedrijfsvoorheffing wettelijk samenwonen

#1 , 04 aug 2017 18:12

Beste,

Ik heb gelezen dat er een forfaitaire vermindering bedrijfsvoorheffing op mijn loon kan toegepast worden als je partner een laag pensioen heeft.
Mijn partner zijn rustpensioen is 323 euro met daarbovenop een aanpassing (inkomensgarantie ouderen) van 424.15 euro.
Wordt het deel inkomensgarantie ouderen (IGO) ook meegeteld want dan zit hij natuurlijk boven het wettelijke max.van 440 euro om 220 euro vermindering te krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2017 18:35

IGO telt mee voor belastbaar inkomen .
In het antwoord op een parlementaire vraag van juni 2006 werd nog eens bevestigd dat de IGO een belastbaar inkomen is, net zoals het vroegere Gewaarborgd inkomen voor bejaarden.
bron: knack.be
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 05 aug 2017 13:32

Uw partner moet geen belastingen betalen op dat pensioen. Bij wettelijk samenwonen is er een gezamenlijke aangifte, waarbij eventueel een deel van het inkomen via het huwelijksquotiënt wordt toegekend aan de partner, die geen of weinig eigen inkomen heeft. Hierdoor is er ook minder belastingen te betalen. Maar ik denk dat dit in jullie geval weinig invloed heeft op het uiteindelijke belastingresultaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

tarram
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2017 16:39

mijn vraag was eigenlijk of ik 220 euro netto meer zou hebben op mijn maandelijks loon.
men krijgt een vermindereing bedrijfsvoorheffing van 220 euro indien het pensioen niet meer bedraagd van 440 euro. Zijn pensioen is 323 euro MAAR wordt bijgepast met IGO. Volgens de mr. hierboven rekent men IGO wel mee dus dan zou ik er geen voordeel bij hebben. maw geen hoger netto loon.:(((. Aleen vraag ik me af wie er een pensioen heeft lager dan 440 euro. Elk pensioen wordt toch bijgepast tot een minimum.
Voor wie zou dit dan wel gelden bv??

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 aug 2017 16:52

Elk pensioen wordt toch bijgepast tot een minimum.

Wie zegt dat ???

Voor een IGO te kunnen krijgen moet je een een hele reeks voorwaarden voldoen, en meeste mensen voldoen daar niet aan.
Vb iemand die 5 villa's verhuurt die kan daar geen gebruik van maken, dit is maar één voorbeeld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 06 aug 2017 15:31

neen dus!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”