Transfer van pensioensparen: 2 fiscale attesten inbrengen?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Transfer van pensioensparen: 2 fiscale attesten inbrengen?

#16 , 04 aug 2017 08:49

'op basis van de elementen die we ontvingen, kunnen we u het volgende antwoord geven : indien u uw pensioenspaartegoed overbrengt van de ene naar de andere bank dan kan dit belastingvrij gebeuren op voorwaarde dat u het volledige tegoed overdraagt. De stortingen die u tijdens het jaar van overdracht bij beide banken hebt gedaan, worden geacht op dezelfde rekening te zijn gedaan zodat u de stortingen bij beide banken kan inbrengen weliswaar beperkt tot het maximum van 940 euro per jaar'
Hoe kan je nu dezelfde pensioenspaarrekening hebben bij verschillende banken? Vreemd antwoord van de FOD... Als je van bank verhuist met je pensioenspaarrekening, blijft het rekeningnummer toch niet behouden? De éne rekening wordt afgesloten, een andere geopend, beiden worden eventueel aan hetzelfde pensioenspaarfonds gekoppeld, en dan worden de fondsen overgezet. Maar het is wel een andere rekening met een ander rekeningnummer. Dus volgens mij is de voorwaarde die de FOD in dit antwoord stelt, in praktijk niet mogelijk?
Vraag is nu wat er in de FOD Financiën fout loopt.
Ofwel is er door een ambtenaar bij vakantiebezetting mogelijk te snel terug gegrepen naar het 'klassieke antwoord'. Ofwel neemt men voor identieke vragen verschillende standpunten in, die daarenboven dan niet ondersteund worden door hun eigen praktijk in tax on web.
Beide opties zijn mogelijk, denk ik ;-).
Wordt ongetwijfeld vervolgd. Fiscale dienst van betrokken bank zal ongetwijfeld FOD financiën contacteren omtrent deze anomalie. Mogelijk zal dit aanleiding geven tot een parlementaire vraag die de FOD dwingt een duidelijk standpunt in te nemen.
Mijn bank (bank B) gaat dit in ieder geval verder onderzoeken. Hun juridische dienst is er nog steeds van overtuigd dat je beide fiches zou kunnen inbrengen. Moest ik er nog iets van horen, laat ik het hier zeker weten.

Maar zoals gezegd: ik heb sowieso volstort bij bank A, zodat ik sowieso safe zit...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#17 , 04 aug 2017 13:25

Bij overdracht van een pensioenspaarfonds van één bank naar een andere bank, met behoud van dat fonds, heft het dossiernummer niet te wijzigen. Enkel de tussenpersoon - een bank - wijzigt. Ik ga nog gelijk krijgen. Mijn bewering doe ik op basis van mijn ervaring bij het invullen van belastingformulieren. En dat is toch de bedoeling nietwaar!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#18 , 04 aug 2017 13:53

Wanton

Dan wijzigen de dossiernummers doorgaans ook. Elke bank heeft haar eigen nummerstructuren. En die nummers worden niet overgenomen door de andere bank. Daarenboven wijzigen (meestal) ook de onderliggende beleggingsfondsen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 aug 2017 15:47

Bij overdracht van een pensioenspaarfonds van één bank naar een andere bank, met behoud van dat fonds, heft het dossiernummer niet te wijzigen. Enkel de tussenpersoon - een bank - wijzigt. Ik ga nog gelijk krijgen. Mijn bewering doe ik op basis van mijn ervaring bij het invullen van belastingformulieren. En dat is toch de bedoeling nietwaar!
Geen idee hoe dit bij jouw bank werkt, maar zowel bij bank A als bank B worden mijn pensioenspaarfondsen gekoppeld aan een rekeningnummer, niet aan een "dossiernummer" (wat dit ook mag zijn). En aangezien banken elk hun eigen "range" aan bankrekeningnummers hebben, is het dus onmogelijk om dit rekeningnummer te behouden als je van bank wisselt.

Trouwens: jij beweerd van in het begin dat het totaal geen rol speelt hoeveel fiscale fiches je binnenbrengt zolang je niet boven het maximum zit. Dat op zich is pertinent fout! Het enige waar hier twijfel over is, is of je bij het overzetten van het volledige fonds van de éne bank naar de andere, de attesten van die twee banken zou kunnen inbrengen. Alle andere constructies mogen sowieso niet. Dat wordt door zowel bank A, bank B en de FOD zo gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#20 , 05 aug 2017 13:28

Voor zover ik kan zien bij mijzelf en 'mijn klanten' , is er steeds een aansluitingsnummer bij het pensioenfonds en dat is verschillend van de rekeningnummer. Dat rekeningnummer is waarschijnlijk nodig als referte naar de bank. Voor de rest is dit item een non-probleem (geweest).
Ik hou het hierbij. Straks ga ik nog denken dat ik er niets meer van ken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 07 aug 2017 08:55

Straks ga ik nog denken dat ik er niets meer van ken.
Misschien toch uw kennis even opfrissen, want uw eerste antwoord, namelijk dat je zoveel attesten mocht binnenbrengen als je wou, zolang je niet boven het fiscaal maximum zat, was sowieso fout...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#22 , 07 aug 2017 15:16

Praktijk heeft me dat toch geleerd.............
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#23 , 07 aug 2017 15:18

Wanton

Dan wijzigen de dossiernummers doorgaans ook. Elke bank heeft haar eigen nummerstructuren. En die nummers worden niet overgenomen door de andere bank. Daarenboven wijzigen (meestal) ook de onderliggende beleggingsfondsen.

AG Insurance : pensioenspaarfonds via Fortis of een andere tussenpersoon hadden toch dezelfde structuur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 07 aug 2017 16:13

Ben je zeker dat je niet verwart met het ISIN nummer van het fonds zelf? Ik heb al mijn documenten van zowel bank A als B eens ingekeken en ik zie enkel een rekeningnummer (eigen aan de bank) en een ISIN nummer (wat uiteraard gelijk is, aangezien dit het nummer van het fonds zelf is).

Anyway, speelt verder geen rol, eigenlijk... Praktische kant van het probleem is opgelost door te volstorten bij bank A...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#25 , 07 aug 2017 17:08

Je moet mij de codes en nummers niet leren,beste. Dat verschil ken ik.
btw : het is mij ( weer) opgevallen dat u in het weeekend niet op het forum komt. Vorig antwoord : meer dan 2 dagen tussen. Nu : enkele minuten..
zie uw profiel : vandaag 12 berichten. Zater- en zondag : niet 1. Alleen meedoen inde baas zijn tijd?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#26 , 07 aug 2017 18:56

Wanton

Wat AG insurance betreft heb je gelijk. maar daar gaat het om een pensioenspaarverzekering. Dat is een verzekeringspolis die 'gemandateerd' kan worden. Elke makelaar kan dan een bestaande polis overplaatsen naar zijn kantoor als tussenpersoon. het wordt hier ook weer anders indien je bvb een pensioenspaarverzekering van pakweg Allianz of vivium wil transfereren naat AG of ethias. dan wijzigen wel degelijk de contracten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#27 , 07 aug 2017 19:06

Beste basejumper, wat zou er gebeuren als iemand in augustus verhuist van vb. Heist naar vb. Diest. Hij kan in Diest niet bij dezelfde bank terecht. Die persoon moet toch in staat zijn om het saldo van zijn pensioensparen te storten en het volledig bedrag in te brengen. Ondanks 2 banken!
Voor mij blijft dit een non-probleem : aangifte van het volledig bedrag, en verder niets doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#28 , 07 aug 2017 19:15

Wanton

Verhuizen betekent doorgaans ook van kantoor veranderen (daarom nog niet van bankmerk). Lezing Fod Financiên was van oudsher dat je gedurende een kalenderjaar slechts stortingen mag aftrekken binnen éénzelfde contract. Verhuizen belet je dat niet. meeste stortingen gebeuren via doorlopende opdracht of overschrijving. Woonplaats zorgt daar niet voor een wijzigende omstandigheid. Recent standpuntwijziging Fod financiên dd februari 2017 gaf elke klant recht om te wijzigen van maatschappij waarbij volledige ransfert reserve gebeurt en waarbij nieuw contract in de plaats treedt van oude. vfr herfinanciering woonkredieten waar de herfinancieringslening dezelfde fiscale kenmerken krijgt als krediet ab initio. Laatste antwoord FOd Financiën geeft echter aan dat ze twee tegengestelde standpunten in neemt. Wordt momenteel bevraagd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 08 aug 2017 09:24

Je moet mij de codes en nummers niet leren,beste. Dat verschil ken ik.
I doubt it... Zeker als ik uw antwoorden hier net boven lees...
btw : het is mij ( weer) opgevallen dat u in het weeekend niet op het forum komt. Vorig antwoord : meer dan 2 dagen tussen. Nu : enkele minuten.. zie uw profiel : vandaag 12 berichten. Zater- en zondag : niet 1. Alleen meedoen inde baas zijn tijd?
In welke mate is dit relevant in dit topic? :roll: Kan je bij het topic blijlven, mijn beste? Dit is een wel héél doorzichtige manier om de focus te verleggen, hoor... :lol:

Bon, vecht het nog maar uit met de mensen die het nog iets interesseert. Mijn probleem is al lang opgelost, en misschien hoor je het graag, maar uw antwoorden bleken daarvoor niet echt een toegevoegde waarde, aangezien ze gewoon fout waren (je kan NIET meerdere fiscale attesten zomaar binnenbrengen. Jij beweert anders, maar twee banken + FOD financiën spreken je tegen. Sorry, maar dan is mijn keuze wie te volgen, snel gemaakt...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

polk
Berichten: 437

#30 , 08 aug 2017 12:26

Art. 145/8 WIB92:

§ 1. De bedragen die ingevolge artikel 1451, 5°, in het kader van het pensioensparen in aanmerking komen voor vermindering, zijn die welke in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte definitief worden betaald:

1° of wel voor het aanleggen van een collectieve spaarrekening;

2° of wel voor het aanleggen van een individuele spaarrekening;

3° of wel als premie van een spaarverzekering.

Het bedrag dat voor vermindering in aanmerking komt is beperkt tot 940 EUR (geïndexeerd bedrag) per belastbaar tijdperk. Elke echtgenoot is gerechtigd op de vermindering indien hij persoonlijk houder is van een spaarrekening of een spaarverzekering. Het voormelde bedrag kan bij een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit tot ten hoogste 1.510 EUR (geïndexeerd bedrag) worden verhoogd.

De betalingen in een belastbaar tijdperk mogen slechts worden verricht voor één enkele collectieve spaarrekening of één enkele individuele spaarrekening of één enkele spaarverzekering.

...


Art. 145/9 WIB92:



De betalingen komen slechts voor vermindering in aanmerking op voorwaarde dat:
...
3° de belastingplichtige tot staving van zijn aangifte een attest voorlegt waarvan de Minister van Financiën of zijn gedelegeerde het model vastlegt en het basisattest of de bewijsstukken die overeenkomstig artikel 1458, § 2, zijn afgeleverd door de in artikel 14515 vermelde instelling of onderneming.

...



Zolang het onderliggende spaarproduct hetzelfde blijft, belet de wetgeving m.i. niet dat er meerdere attesten worden ingediend. Art. 145/9 spreekt weliswaar over 'een attest', maar dit hoeft m.i. niet in beperkte zin geïnterpreteerd te worden. Het zou mij verbazen moest de Administratie daarover struikelen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”