Aftrekbare kost: aankoop met meerdere personen.

srolkie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aftrekbare kost: aankoop met meerdere personen.

#1 , 28 jul 2017 14:39

Beste

Ik heb rond de 4000 euro aan camera gerief aangekocht.
Dit samen met iemand anders(=Jan) (we betalen elk 2000 euro en gebruiken wanneer we hem nodig hebben), dit om de kosten wat te dekken.
3000 euro van de aankopen staan op Jan zijn naam, 1000 euro op mijn naam (de naam op de factuur).

Mijn vraag:
Ik wordt pas zelfstandig in September (kleinzelfstandige). Kan ik deze kosten nog aftrekken als kost, ook al is de aankoop gebeurt voor mijn inschrijving als zelfstandige?

Kan ik dit gerief nog als aftrekbare kost gebruiken, ookal staat mijn naam niet op de factuur? Kan de naam op de factuur eventueel nog veranderen?

Eventueel zou Jan ook nog dit jaar zelfstandige worden. Kan een aankoop als aftrekbare kost voor verschillende partijen worden gebruikt?
Dat ik hem 30% aftrek in gebruik, Jan ook 30% tal.
Ik 20% voor prive, en Jan ook 20% voor prive.
En het zo dus opsplitsen, omdat we hem elk 50% van de tijd zullen gebruiken.

Wat zijn de regels hierrond?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 28 jul 2017 15:11

En wat zijn uw inkomsten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2017 15:25

In welk beroep word je zelfstandig, is dit materiaal nodig voor de zaak ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

srolkie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2017 15:32

Ja logisch genoeg nodig voor de zaak, ik ben Filmstudent.
Ik maak dus letterlijk video materiaal.
Die 4000 euro is de camera voor dus opdrachten te kunnen uitvoeren.

srolkie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2017 15:33

inkomsten zullen vanalles zijn.
Zelfstandige activiteit bestaat uit het maken van video materiaal.
Maken van animaties.
Verkoop van fotos en videos.
Verkoop van muziek.
en dan natuurlijk gaan filmen of dergelijken op filmsets enzovoort.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2017 15:38

Ja die kosten zal je kunnen in de kosten brengen, omdat je tijd nodig heeft voor de voorbereiding van je zaak.

Als ik het goed begrijp zijn er twee facturen één op u naam en één op jan zijn naam.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Floes
Berichten: 115

#7 , 28 jul 2017 16:54

Ik heb een vergelijkbare vraag en hoop dat ik deze ook hier mag stellen.

Ik heb een opleiding achter de rug en het doel is om vanaf januari te starten met een eenmanszaak. Mag ik dan die kost van de opleiding ook nog inbrengen als kost volgend jaar? En hoe zit het met de btw? Ik las ergens van te (laten) noteren 'btw-nr in aanvraag''?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jul 2017 17:19

btw-nr in aanvraag daar doelen ze op iets anders, die moet werkelijk in aanvraag zijn, maar van je curssus of je dit mag aftrekken dit weet ik niet, je mag aankopen doen voor een bedrijf in oprichting.
Als het een vennootschap is kan je dit ook op voorhand oprichten, dit vermijd veel rompslomp als je start.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

srolkie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jul 2017 14:06

Beste

Er zijn 4 items gekocht.
2 items van in totaal 2700+300 euro op de naam van Jan.
2 items met een totaal van 500+500 euro op mijn naam.
Het zou handig zijn als we elk 2000 euro zouden kunnen inbrengen, maar dat gaat dus niet omdat 1 item al 2700 euro is en de factuurnamen niet goed staan. Daarom de vraag: kan je een aankoop inbrengen die op iemand anders zijn naam staat, en kunnen 2 personen een zelfde aankoop inbrengen?

Ik ben ook bang dat de fiscus ambetant doet als ik geheugenkaartjes en een batterij enkel inbreng, zonder een camera om ze op te gebruiken. Het is enkel een logische aankoop als alles zich samen bevind.

Enige raad van wat ik best zou doen?
Als er echt geen andere optie is, dan splitsen we het wel gewoon zo op, en zet ik alle volgende aankopen sowieso op mijn naam.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jul 2017 15:19

Denk je nu echt dat bij een controle als je er al ooit één zal hebben dat men elke factuur bekijkt en controleert ???

Het feit dat de factuur van een winkel van camera's komen is al meer dan voldoende, als er een factuur dat u als sponser in zit, wel die gaat men controleren, maar niet van geheugen kaarten !!

Mocht men bij alle zelfstandige alle facturen bekijken elk jaar, dan zou er meer dan 100.000 ambtenaren moeten bij komen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 29 jul 2017 20:32

Je moet maar eens pech hebben. En daarbij, is het niet de taak van JF om het wettelijk correcte antwoord te geven?

Voor de btw heb je geen historische aftrek. Als je nog niet in gang bent geschoten als zelfstandige, gaat de aftrek verworpen worden. Voor de personenbelasting is men iets toleranter. De factuur moet ook steeds op uw naam staan. In dat opzicht is het geen probleem dat u enkel de kaartjes en batterij inbrengt, u kunt perfect verklaren waarom u geen btw op de camera hebt afgetrokken.

srolkie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jul 2017 13:00

duidelijk, bedankt!
Ik zal gene belastingsaftrek of belastingen moeten betalen. Dus dat is geen probleem.
Ik was misschien niet duidelijk, maar het gaat enkel over personenbelasting voor mij.

Bedankt voor de antwoorden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”