Fiscaliteit - burgerlijke staat

SamanthaV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fiscaliteit - burgerlijke staat

#1 , 27 jul 2017 16:46

Goedemiddag,

Ik ben momenteel feitelijk samenwonend met mijn partner en we werken beiden. Wij hebben elke een eigen appartement met een aparte lening en hebben sinds kort ook samen een appartement aangekocht (met gezamenlijke lening). Wij hebben geen kinderen samen.

Is het voor ons fiscaal gezien interessant om over te gaan naar het wettelijk samenwonend stelsel? Via onze HR dienst had ik vernomen dat als we overgaan naar wettelijk samenwonend wij iets meer bedrijfsvoorheffing zullen betalen en dan minder nettoloon overhouden. Klopt dit? En krijgen we dit terug via onze belastingen dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 jul 2017 17:20

Het enige verschil dat er zou zijn is de bijkomende vrijstelling voor alleenstaande ouder, die je zou kwijt spelen. Dat betekent zo'n 350 à 400 €.
Als je geen kinderen hebt, verandert er fiscaal gezien niets als jullie wettelijk gaan samenwonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”