Gelijkstelling aan bouwgrond - renovatie BTW 6% ?

user77777
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gelijkstelling aan bouwgrond - renovatie BTW 6% ?

#1 , 24 jul 2017 15:00

In 2010 kocht ik een onbewoonbaar verklaarde woning met de bedoeling dit te renoveren/om te vormen tot "enige woning" (BTW 6%).
Bij de ondertekening van de akte werd het klein beschrijf toegekend op basis van het KI van het pand (+ grond).
Uiteindelijk ben ik er gedomicilieerd, na renovatie, na net geen 3 jaar na akte. Er was me namelijk meegedeeld dat het behoud van het verlaagde tarief voor registratierechten samenging met het betrekken van de woning binnen de 3 jaar en er ook minstens 3 jaar moest wonen nadien.

Tot zover dus geen probleem... maar onlangs kreeg ik een aanslag in de bus waarbij ik het toegekende abattement + 50% boete moest betalen omwille van het niet naleven van de voorwaarde dat er binnen de 2 jaar moest gedomicilieerd worden. Bij het nalezen van de voorwaarden is dit voor een woning inderdaad een andere termijn dan het klein beschrijf op zich (3j). Voor bouwgronden geldt wel een termijn van 5 jaar.

nu las ik dat je een krot/onbewoonbaar pand met bijhorende grond evt als bouwgrond kan laten aanmerken:
“Een gebouw dat nog niet voor bewoning is bestemd bij de aankoop, ook niet na normale herstellings- of onderhoudswerken (b.v. een krot of een gebouw dat slechts na grondige verbouwingen als een woning kan worden gebruikt) wordt door de fiscus met een bouwgrond gelijkgesteld als het door de koper bestemd wordt om tot woning te worden omgebouwd."

Als ik dit argumenteer naar de Vlaamse belastingsdienst, kan het goed zijn dat ik de extra rechten en boete niet moet betalen, maar wat met de 6% die werd aangewend om de krotwoning te renoveren?

Artikel omtrent 6% BTW, KB nr20 XXXI (versie 2010) stelt: "1° de handelingen moeten de omvorming, renovatie, rehabilitatie, verbetering, herstelling of het onderhoud, met uitsluiting van de reiniging, geheel of ten dele van een woning tot voorwerp hebben"
- Hangt de 6% af van het feit of het al dan niet als woning diende ten tijde van de akte? (in dit geval zou een gelijkstelling aan een bouwgrond roet in het eten gooien)
- Of wordt met "woning" bedoeld: iets in de aard van ".. als woning tot doel hebben" ongeacht de staat waarin het werd aangekocht? (de onbewoonbaarheidsverklaring werd ook in 2010 opgesteld)

Zoals je wel kan vermoeden, wil ik ten allen tijde vermijden dat de BTW met een extra 15% belasting op alle renovatiekosten op de proppen komt...

Heeft iemand ervaring met zo een scenario?

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 jul 2017 15:04

Als het gemarkeerd wordt als enkel bouwgrond, worden uw constructies geen verbouwing maar nieuwbouw en zal het 21% btw zijn.

Ook bij grondige verbouwingen kunt u zich niet beroepen op het 6% tarief (tenzij afbraak en heropbouw in bepaalde steden en gemeenten).

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 jul 2017 15:17

Had je hiervoor een bouwvergunning?? Met een bouwvergunning had je 5 jaar de tijd om de werken uit te voeren.
Indien geen bouwvergunning, vrees ik het ergste voor u.

https://belastingen.vlaanderen.be/vrijs ... are-woning

Reclame

user77777
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jul 2017 16:07

Bedankt LeenW! duidelijk. helaas...

@ Mava105: ja, ik had een bouwvergunning. de termijn van 5 jaar sloeg niet enkel op de uitstel van KI verhoging, maar ook op de schorsing van de krotbelasting. (dewelke ze me wel elk jaar probeerden aan te rekenen, maar soit. Met telkens enkele bewijzen op te sturen, was dat ook opgelost)

brmm
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2018 22:44

Zitten in zelfde situatie.

renovatie naar BTW normaal juridisch in orde gezien aangenomen wordt dat als de steunmuren niet worden herbouwd of gewijzigd er geen vernieuwbouw is en dus 6% kan worden toegepast (btw controle gehad en was in orde)

Graag van u gehoord of gelijkstelling met bouwgrond na argumentatie werd bekomen door u en de voorwaarden van 5 jaar dan werden toegepast

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”