PB: aftrek interesten & kapitaalaflossingen

Warrant
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

PB: aftrek interesten & kapitaalaflossingen

#1 , 13 jul 2017 19:43

Beste,

Ik had een vraag ivm de aangifte PB

Op mijn aanslagbiljet voor het aanslagjaar 2016 worden de inkomsten van onroerende goederen (het KI, code 1106) gecompenseerd door intresten betaald op de hypothecaire lening (code 1146). Tevens wordt in code 3355 een bedrag voor "bouwsparen voor 2015" in mindering gebracht.

Bij de berekeningstool van FOD Financiën voor het aanslagjaar 2017 worden de inkomsten uit onroerende goederen (code 1106) echter niet meer gecompenseerd door de intresten. Onder code 3360 wordt de lening van de eigen woning in mindering gebracht.
Het bedrag dat in mindering gebracht wordt onder code 3360 voor het aanslagjaar 2017 is beduidend minder dan dit onder code 3355 voor het aanslagjaar 2016.

m.a.w. vorig jaar werden de intresten van mijn eigen woning alsook van een tweede woning die niet mijn eigen woning is en de kapitaalsaflossingen verrekend. hiervan blijft dit jaar nog maar een klein gedeelte als aftrekmogelijkheid over.

Het resultaat hiervan is een pijnlijke belastingverhoging.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 13 jul 2017 20:02

Ik heb hier ook lang mee geworsteld en ik ga één dezer naar de belastingen om uitleg te vragen.
Bij mij worden van de Inkomsten van Onroerende Goederen (verhoogd kadastraal inkomen tweede woonst - code 1106) wel de interesten afgetrokken van de lening voor aankoop van het appartement waar ik nu gedomicilieerd ben - code 1146).
Mijn kapitaalsaflossingen heb ik onder code 1358 gezet.
Ook al kreeg ik geen foutmeldingen op Tax-on-Web, toch ben ik bang dat er iets niet klopt.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”