fiscale aftrekken gepensioneerden

dirkoo
Topic Starter
Berichten: 22

fiscale aftrekken gepensioneerden

#1 , 01 jul 2017 10:49

Een bevriend koppel is onlangs op gepensioneerd. Samen hebben ze een netto pensioen van 3.500 euro.
Vermoedelijk zal hier wel wat belastingen op betaald moeten worden volgend jaar. Mijn vraag : welke fiscale aftrekken kan een gepensioneerde nog doen ? Bvb. langetermijnsparen : vermoedelijk niet want hier is een beroepsinkomen voor nodig ?
mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2017 11:17

Een bevriend koppel is onlangs op gepensioneerd. Samen hebben ze een netto pensioen van 3.500 euro.

Is dit soms geen bruto pensioen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gepensioneerd
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2017 11:49

Indien dat het netto uitbetaalde bedrag is en ze geen andere belastbare inkomsten hebben zouden de reeds ingehouden bedragen ongeveer moeten volstaan en zal er dus geen of bijna geen belasting moeten worden (of teruggetrokken worden).

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 01 jul 2017 15:46

De voornaamste aftrekken die gepensioneerden nog kunnen doen zijn :dienstencheques en lange termijn-sparen. Dit laatste veronderstelt wel dat men met het sparen begonnen is voor men 65 is geworden. Komen ook in aanmerking : giften aan goede doelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dirkoo
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 03 jul 2017 19:29

Het is wel degelijk een netto pensioen. Ben je zeker van het lange termijnsparen ? Ik lees overal dat dit berekend wordt op het beroepsinkomen ? Valt een pensioen daar dan onder ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 03 jul 2017 19:33

Het is wel degelijk een netto pensioen. Ben je zeker van het lange termijnsparen ? Ik lees overal dat dit berekend wordt op het beroepsinkomen ? Valt een pensioen daar dan onder ?
Voor zover ik weet kun je daar vanaf 65 jaar niet meer mee beginnen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#7 , 03 jul 2017 20:22

Een pensioen wordt ook als een beroepsinkomen gezien. Fiscale wetgeving voorziet 4 grote vategorieën : beroepsinkomsten, Roerende Inkomsten, Onroerende Inkomsten, diverse Inkomsten. Pensioenen vallen onder de categorie beroepsinkomsten. . )Lange termijnsparen is dus wel degelijk aftrekbaar voor zover het VOOR de leeftijd van 65 begonnen wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Tope
Berichten: 916

#8 , 03 jul 2017 20:33

Het is wel degelijk een netto pensioen. Ben je zeker van het lange termijnsparen ? Ik lees overal dat dit berekend wordt op het beroepsinkomen ? Valt een pensioen daar dan onder ?
Ik ben nu 69 en heb op 64-jarige leeftijd nog een hypotheeklening op 10 jaar afgesloten. Ik breng deze al 5 jaar lang in voor de belastingen ipv mijn lange-termijnsparen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 03 jul 2017 21:30

Tope, dat kan natuurlijk ook nog. Maar is niet echt aan te raden om daar na je pensioen mee te beginnen.
Ik heb altijd voor ogen gehad en het zo aangeraden : als je op pensioen gaat , zou je eigenlijk gratis moeten wonen. Tis te zeggen : geen huur betalen of aflossingen doen voor een hypothecaire lening. Daarvoor is ons pensioen meestal te klein.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”