Belastingkrediet lage activiteitsinkomsten

Carbon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belastingkrediet lage activiteitsinkomsten

#1 , 30 jun 2017 14:10

Hallo,

Mijn werkgever heeft mij een fiche 281.10 bezorgd voor het inkomstenjaar 2016. Ik was in 2016 tijdelijk statutair aangesteld in het assisterend academisch personeel van een universiteit. Dit houdt in dat ik tewerkgesteld was zonder arbeidsovereenkomst.

Het probleem is nu dat mijn werkgever code 290 in deze fiche niet heeft aangekruist. Deze code is gelinkt aan het recht op het belastingkrediet voor lage activiteitsinkomsten voor statutairen. Het bericht aan schuldenaars van de FOD Financiën zegt nochtans duidelijk dat het vak aangekruist dient te worden wanneer: "de verkrijger van de inkomsten een werknemer is van de overheidssector die niet in dienst werd genomen met een arbeidsovereenkomst. Hiermee worden bedoeld, de personen die als statutair, stagiair of tijdelijke in dienst zijn bij de overheid, de gemeenschappen, de gewesten, de provincies, de gemeenten en de inrichtingen die aan de provincies en de gemeenten ondergeschikt zijn en die niet in het kader van een arbeidsovereenkomst zijn aangeworven." Er zou eventueel nog aan getwijfeld kunnen worden of universiteiten tot de overheidssector behoren, maar ook hier is het bericht aan schuldenaars duidelijk: " Worden hier bedoeld: [...] j) de gesubsidieerde onderwijsinrichtingen; [...].". Hieronder ressorteren de universiteiten.

Ik heb dit probleem reeds aangekaart bij mijn werkgever, maar deze weigert pertinent de opgestelde fiche te corrigeren om volgende reden:

"Graag geven we u nog meer duiding bij de betekenis van code 290 op de fiscale fiche.

De oorsprong hiervan vinden we terug in de toekenning van de werkbonus voor werknemers die ressorteren onder onze RSZ-kengetallen 493, 495 en 498. Deze werkbonus is een korting op de inhouding van de sociale zekerheid van 13,07%, beperkt tot een voltijds bruto maandloon van € 2.461,27. Ook tijdelijk statutaire werknemers betalen 13,07% sociale zekerheidsbijdragen. Samengevat; omdat u geen RSZ-bijdragen betaalt als statutair, is voor u de code 290 niet van toepassing. Er is aan deze code 290 dus niet enkel een fiscaal aspect verbonden waarmee rekening moet worden gehouden, maar ook het sociaal zekerheidsaspect."

Het is inderdaad zo dat mijn persoonlijke sociale zekerheidsbijdrage 13,07% bedraagt (enkel bij vastbenoemde statutairen is dit percentage verschillend). Dit impliceert dat ik aan alle takken van de sociale zekerheid ben onderworpen en in principe ook recht heb op de werkbonus. Mijn werkgever leidt hieruit automatisch af dat ik geen recht heb op het belastingkrediet voor lage activiteitsinkomsten, maar dat is volgens mij een brug te ver. Er is nergens een wettekst noch circulaire terug te vinden die dit bevestigt. Het sociaal zekerheidsaspect is mijns inziens totaal onbelangrijk met betrekking tot code 290.

Hoe denken jullie hierover?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding