Ontvangen alimentatie aangeven

victorke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ontvangen alimentatie aangeven

#1 , 26 jun 2017 17:04

Welk bedrag moet mijn meerderjarig kind invullen als ontvangen alimentatie? Momenteel wordt er een vast maandelijks bedrag aan alimentatie gestort, maar ook de helft van uitzonderlijke extra's (bvb inschrijvingsgeld universiteit, treinabbonement,...)

Moet alleen het vast maandelijks bedrag ingevuld worden op de belastingsaangifte of moet de helft van het inschrijvingsgeld etc hierbij opgeteld worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2017 18:04

Ze moet inderdaad zowel de gewone alimentatie als de buitengewone kosten inbrengen. Je moet het volledig betaalde bedrag inbrengen, je wordt slechts op 80% belast.

victorke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2017 12:12

Bedankt voor de info!
Wat betekent dit dan concreet? Telt die 80% alimentatie dan bij bij haar inkomen uit een vakantiejob? Hoeveel bedraagt de belastingvrije som voor een student?
Bijkomend 'klein' probleemke; wat met de voorgaande jaren? Was me er toen niet van bewust dat de alimentatie moest ingebracht worden...Moet dit nog rechtgezet worden? Stel dat vakantiejob + alimentatie sowieso minder is dan de belastingvrije som, moet dit dan voor de voorbije jaren nog doorgegeven worden?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 27 jun 2017 12:19

7420 EUR netto-belastbaar is vrijgesteld indien totaal netto-belastbaar inkomen minder is dan 26510 EUR.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 27 jun 2017 17:44

Even concreet : best aangifte doen van studentenjob én alimentatie. Er zullen wel geen belastingen moeten betaald worden.

Om ten laste te blijven van de ouder mag hij 3140 € als inkomen hebben of 4530 € bij een alleenstaande ouder.
Tellen daar niet voor mee : 3140 € aan onderhoudsgelden en 2610 € bij een student-werkovereenkomst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

victorke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2017 17:47

Bedankt!
Wat met de voorbije jaren toen ik nog niet wist dat alimentatie bij de inkomsten van het kind moesten ingevuld worden? Laten rechtzetten of is dit niet echt nodig aangezien er waarschijnlijk toch geen belastingen moeten betaald worden?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 27 jun 2017 23:01

Neem zelf geen initiatief. Als er enkel onderhoudsgeld was, is het resultaat nihil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”