waar klacht neerleggen als ambtenaar ivm belastingsonrechtvaardigheid?

janlam
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

waar klacht neerleggen als ambtenaar ivm belastingsonrechtvaardigheid?

#1 , 26 jun 2017 11:36

Reeds jaren wordt onze wedde van december gestort in begin van Januari .
Verleden jaar werd beslist om onze wedde van December toch in december te storten en voor deze wedde een nieuwe code in de belastingen bij te voegen (247).
Bij het indienen van mijn belastingen zag ik dat ik zomaar 1000 euro minder terugkrijg dan vorig jaar.
Ik heb toen de wedde van december die bruto onder code 247 in taxonweb werd gezet onder de normale codes gesimuleerd en blijkt dat ik zomaar effens bijna 1600 euro meer zou terugkrijgen.
Na de vraag te stellen bij de vakbond gingen ze dit onderzoeken.
Nu staat ineens op fedweb dat dit inderdaad is gebeurd en dat er een gemiddelde aanslagvoet is toegepast op deze weddes.
Deze code staat helemaal onderaan mijn belastingsbrief dus wordt deze aanslagvoet integraal toegepast ZONDER rekening te houden met de aftrekposten waar iedereen recht op heeft zodat het brutobedrag ineens gelijk staat met het netto belastbaar bedrag.
Iedereen die zijn wedde in december heeft ontvangen krijgt minder terug volgend jaar of moet meer betalen...DIt kan toch niet !
Weet er iemand hoe ik (wij) daar tegenin kunnen gaan? En via welke weg?
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2017 12:12

Bezwaar indienen bij de gewestelijke directeur. Daarna beroep aantekenen bij de rechtbank van eerste aanleg.

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 26 jun 2017 12:28

Als dit een grootschalig probleem is, is de vakbond natuurlijk een betere oplossing.

Reclame

polk
Berichten: 437

#4 , 26 jun 2017 13:32

Art 171 6° WIB92:

6° tegen de aanslagvoet met betrekking tot het geheel van de andere belastbare inkomsten die wordt bepaald op basis van de belasting die verschuldigd is bij toepassing van de artikelen 130 tot 145 en 146 tot 154, verminderd met de in de artikelen 145 1 tot 145 16, 145 24, 145 26, 145 28, 145 32 tot 145 35 en 154bis vermelde belastingverminderingen:
...

- de in artikel 31, tweede lid, 1° en 4°, bedoelde bezoldigingen van de maand december die door een overheid voor het eerst zijn betaald of toegekend tijdens die maand december in plaats van tijdens de maand januari van het volgend jaar ingevolge een beslissing van die overheid om de bezoldigingen van de maand december voortaan in de maand december te betalen of toe te kennen in plaats van tijdens de maand januari van het volgend jaar.



De aanslagvoet waarvan sprake is de "gemiddelde reëele belastingvoet" waaraan uw inkomsten vorig jaar werden belast, dus rekening houdende met aftrekken. U moet deze aanslagvoet mogelijk wel zelf invullen bij het indienen van uw aangifte.

polk
Berichten: 437

#5 , 26 jun 2017 14:19

Verder geeft het berekeningsprogramma van tax-on-web volgende waarschuwing:

U hebt inkomsten aangegeven die voor de berekening van de personenbelasting niet worden samengevoegd met uw andere inkomsten maar die tegen een afzonderlijk tarief worden belast. Aangezien de berekening aangeboden in Tax-on-web op dit vlak niet alle nuances van het officiële programma bevat is het mogelijk dat de gesimuleerde berekening enigszins afwijkt van de officiële berekening op uw aanslagbiljet. In de regel zal de berekening op dat aanslagbiljet evenwel voordeliger uitvallen dan de gesimuleerde berekening.

Wacht dus nog even op het echte aanslagbiljet alvorens te panikeren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”