Woning buitenland - aangifte belastingen

Asab
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Woning buitenland - aangifte belastingen

#1 , 26 jun 2017 00:25

Beste,

Ik ben vorig jaar wettelijk gaan samenwonen met mijn vriend. Mijn vriend is afkomstig uit een land dat geen deel uitmaakt van de Europese Unie. Hij heeft daar een eigen huis dat afbetaald is en niet verhuurd wordt. Er wordt dus geen huurgeld ontvangen. Nu heb ik meerdere vragen betreffende onze belastingsaangifte die ik deze week zal indienen:

1) indien je een huis hebt in het buitenland, lees ik overal dat je dan het huurgeld moet aangeven. Indien je er geen krijgt, moet je een fictief bedrag invullen gestaafd door een immokantoor. Maar wij weten ten eerste inderdaad niet welk bedrag we eventueel zouden kunnen vragen voor dat huis. Een immokantoor of iets dergelijk aanspreken van hier uit is onmogelijk en ook via zijn familie is door omstandigheden niet mogelijk. We zijn dus verplicht een lukraak bedrag te verzinnen. Wat gebeurd er als de belastingen een bewijs wil om na te gaan waarop wij ons baseren? Hoe lossen we dit dan op? Het land waar het huis zich bevindt heeft trouwens wel een overeenkomst met België om 2x belastingen betalen op huurgeld tegen te gaan.

2) zal dit bedrag invloed hebben op de manier waarop ons inkomen berekend wordt? Hiermee bedoel ik, zal die fictieve huurgeld meegeteld worden met ons inkomen ook al krijgen we dus geen huurgeld want het is niet verhuurd. Als ik momenteel onze aangifte berekenen zouden we terug moeten krijgen. Zou het kunnen dat we nu minder gaan terugkrijgen of in slechtste geval zouden moeten teruggeven?

3) we zijn wel van plan om het huis te huur of te koop te zetten, maar later
dit jaar of volgend jaar. Wat doen we in dat geval? Als we het nog dit jaar zouden verhuren, moeten we dan de belastingen op de hoogte brengen of pas volgend jaar bij de nieuwe aangifte?

3) als we het verkopen, moet je dit dan ergens aanduiden op je belastingsaangifte van volgend jaar? Onder welk vak zou dat dan moeten komen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DMM
Berichten: 7
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jul 2017 00:57

Antwoorden in HOOFDLETTERS:

1) indien je een huis hebt in het buitenland, lees ik overal dat je dan het huurgeld moet aangeven. Indien je er geen krijgt, moet je een fictief bedrag invullen gestaafd door een immokantoor. Maar wij weten ten eerste inderdaad niet welk bedrag we eventueel zouden kunnen vragen voor dat huis. Een immokantoor of iets dergelijk aanspreken van hier uit is onmogelijk en ook via zijn familie is door omstandigheden niet mogelijk. We zijn dus verplicht een lukraak bedrag te verzinnen. Wat gebeurd er als de belastingen een bewijs wil om na te gaan waarop wij ons baseren? Hoe lossen we dit dan op? Het land waar het huis zich bevindt heeft trouwens wel een overeenkomst met België om 2x belastingen betalen op huurgeld tegen te gaan.

DE BEWIJSLAST DAT HET BEDRAG DAT U AANGEEFT NIET CORRECT IS, LIGT BIJ DE FISCUS. ALS U ZONDER KENNIS VAN ZAKEN IETS "VERZINT", ZAL HET TEGENBEWIJS RELATIEF MAKKELIJK GELEVERD WORDEN (U BENT VAST NIET DE ENIGE BELGISCHE BELASTINGPLICHTIGE MET VASTGOED IN DE BETROKKEN REGIO).

ALS HET LAND EEN SOORT KADASTRAAL INKOMEN HEEFT, KAN U DAT AANGEVEN. ZONIET DOET ER GOED AAN OM MINSTENS OBV INFO OP HET INTERNET, FAMILIE OF KENISSEN NA TE GAAN HOEVEEL HUUR ER ONGEVEER VOOR EEN VERGELIJKBAAR HUIS ZOU GEVRAAGD WORDEN.

DE OVEREENKOMST TUSSEN BELGIE EN HET LAND VOORZIET (WELLICHT) ENKEL DAT BELGIE HET HUIS NIET MAG BELASTEN, MAAR DAT NEEMT NIET WEG DAT U HET TOCH MOET AANGEVEN EN DAT HET MEETELT VOOR HET ZOGENAAMDE PROGRESSIEVOORBEHOUD (SAMENGEVAT: OP DE INKOMSTEN DIE WEL BELASTBAAR ZIJN IN BELGIE ZAL U MOGELIJK MEER BELGISCHE BELASTING BETALEN OMDAT U EEN HUIS IN BELGIE HEEFT, OOK AL WORDT HET HUIS ZEL NIET BELAST IN BELGIE)

2) zal dit bedrag invloed hebben op de manier waarop ons inkomen berekend wordt? Hiermee bedoel ik, zal die fictieve huurgeld meegeteld worden met ons inkomen ook al krijgen we dus geen huurgeld want het is niet verhuurd. Als ik momenteel onze aangifte berekenen zouden we terug moeten krijgen. Zou het kunnen dat we nu minder gaan terugkrijgen of in slechtste geval zouden moeten teruggeven?

JA, HET KAN EEN INVLOED HEBBEN. DE OVEREENKOMST TUSSEN BELGIE EN HET LAND VOORZIET (WELLICHT) ENKEL DAT BELGIE HET HUIS NIET MAG BELASTEN, MAAR DAT NEEMT NIET WEG DAT U HET TOCH MOET AANGEVEN EN DAT HET MEETELT VOOR HET ZOGENAAMDE PROGRESSIEVOORBEHOUD (SAMENGEVAT: OP DE INKOMSTEN DIE WEL BELASTBAAR ZIJN IN BELGIE ZAL U MOGELIJK MEER BELGISCHE BELASTING BETALEN OMDAT U EEN HUIS IN BELGIE HEEFT, OOK AL WORDT HET HUIS ZEL NIET BELAST IN BELGIE)

3) we zijn wel van plan om het huis te huur of te koop te zetten, maar later
dit jaar of volgend jaar. Wat doen we in dat geval? Als we het nog dit jaar zouden verhuren, moeten we dan de belastingen op de hoogte brengen of pas volgend jaar bij de nieuwe aangifte?

ALS DE SITUATIE IN JAAR X WIJZIGT, ZAL DIT EEN INVLOED HEBBEN OP DE AANGIFTE IN JAAR X+1 (HET AANSLAGJAAR IS HET JAAR NA HET INKOMSTENJAAR)

3) als we het verkopen, moet je dit dan ergens aanduiden op je belastingsaangifte van volgend jaar? Onder welk vak zou dat dan moeten komen?

DE MEERWAARDE IS ONDER HET VERDRAG (WELLICHT) VRIJGESTELD (OPNIEUW ONDER PROGRESSIEVOORBEHOUD)

Alvast bedankt

--------------------------------------------------------------------------------


Reclame

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”