onze vastgoed knoop :-)

PJ struggle
Topic Starter
Berichten: 9

onze vastgoed knoop :-)

#1 , 21 jun 2017 14:27

Even de droge feiten schetsen:

Augustus 2015 (verlijden van de akte) kopen mijn vriendin en ik een appartement aan zee. Dit staat op ons beider namen, de lening staat bijgevolg ook op ons beider namen.
Het is op die moment onze eigen en enige woning, hoewel we blijven wonen in een huurhuis in Leuven (we werken beiden in omgeving van Leuven). We verhuren dit appartement trouwens niet, we verblijven er praktisch elk weekend, van donderdag- tot zondagavond.

Aangezien het onze eigen en enige woning is, moeten we om van fiscaal voordeel te genieten, gedomicilieerd zijn aan zee.
Mijn vriendin heeft dat begin 2016 ook gedaan. Ik nog niet.
Om de reden dat volgens ons huurcontract gestipuleerd is dat we enkel mogen huren wanneer er ook een domicilie is gevestigd.

September 2016 trouwen we, scheiding van goederen. Zij dus met domicilie aan zee, ik met domicilie in Leuven.

Nu was ik ten eerste al in de veronderstelling dat ik binnen de 2 jaar ook aan zee moest gedomicilieerd zijn om het fiscaal voordeel niet kwijt te spelen. Nu we getrouwd zijn dacht ik ook dat gehuwden sowieso samen moeten gedomicilieerd zijn… Klopt dit so far?

Om het nog wat ingewikkelder te maken heeft mijn vrouw ondertussen op haar naam een huis gekocht in Leuven (waar ik fiscaal gezien basically niets mee te maken heb maar waar we wel willen in gaan wonen tegen begin 2018 als de verbouwing is afgerond)

Dus zit ik met het volgende probleem dat als ik laat weten dat de domicilie van het huurhuis in Leuven verdwijnt, we volgens het contract (de huisbaas is nota bene notaris) niet meer daar kunnen blijven wonen. Anderzijds, als ik mijn domicilie niet aan zee zet, overtreed ik fiscale regels van de gezamenlijke lening dacht ik. De bank kan mij niet helpen (wat ik waar raar vind, maar bon)

Bijkomend: als we niet meer in huurhuis mogen wonen, wat dan met opzegtermijnen/boetes?

En wat is de fiscale impact door domicilie niet aan zee te zetten?

Graag jullie inzichten...

Merci alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 jun 2017 14:50

Uw vriendin/echtgenote zal het voordeel genieten.
Ten belope van haar aandeel.

Gehuwden kunnen door derden niet verplicht worden om samen te wonen.
Indien niet samen gedomicilieerd zijn jullie feitelijk gescheiden gehuwden.

Uw probleem is dat u van twee walletjes probeert te eten en daarvoor domiciliefraude pleegt.
Indien u niet meer in Leuven bent gedomicilieerd dan doet u contractbreuk tov uw huisbaas.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 21 jun 2017 14:56

Als je je domicilie verplaatst naar de zee zal de stad Leuven tweedeverblijfsbelasting factureren aan de eigenaar. De eigenaar zal dit vervolgens al zeker doorfactureren aan u. Als je verhuist naar je eigen huis in Leuven (en nog voldoende regelmatig aan zee verblijft om de domicilie er te rechtvaardigen) betaal je gewoon tweedeverblijfsbelasting in Leuven.

Uw vrouw verliest de woonbonus "enige woning (=40% van 760€)

Als je een (verhoogd) abattement genoot moet de voorwaarde voldaan zijn dat BEIDE aankopers er binnen de 2 jaar gedomicilieerd zijn.

Doordat jij niet gedomicilieerd bent aan zee moet je jouw helft van het KI op je belastingsaangifte aanslagjaar 2017 (inkomsten 2016) aangeven als tweede verblijf. Je betaalt hierop je marginale belastingsvoet op 140% van het geïndexeerde kadastraal inkomen. Als je huis in Leuven een "tweede verblijf" is moet je vrouw het KI tweede verblijf aangeven.

Nu ben je "feitelijk gescheiden". Mocht één van jullie overlijden dan kan de ander geen aanspraak maken op het gratis vruchtgebruik van de familiewoning want die is er officieel niet.

'k Denk dat dat het is maar 'k kan nog iets vergeten zijn.

Reclame

PJ struggle
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 21 jun 2017 15:11

Alvast bedankt!

Dus acties te nemen: domicilie aan zee zetten voor augustus 2017 (binnen de 2 jaar) en vragen wat de meerkost is die de verhuurder gaat aanrekenen als domicilie niet in Leuven is. En dan als de wiedeweerga het huis van mijn vrouw in Leuven in orde zetten. Als dat in orde is, domicilie naar nieuw huis in Leuven verhuizen en appartement aan zee als 2de verblijf aangeven (of uitvissen waar dat het het goedkoopst is, Leuven of Oostende :-) )

Klopt dit zowat? Of gewoon tijdelijk naar zee verhuizen en huur in Leuven opzeggen. Dat is waarschijnlijk voordeligst maar ook het meest onpraktische...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jun 2017 15:23

Ja waarom het gemakkelijk maken als het moeilijk ook gaat ! :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5414

#6 , 23 jun 2017 09:44

De voorwaarden voor 't abatement bepalen niet hoe lang je er gedomicilieerd moet blijven om het voordeel niet te verliezen : "Dat zal door de Vlaamse Belastingdienst geval per geval worden beoordeeld" ;-)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”