Nieuwe auto afschrijven? Waarschijnlijk stopzetting. tips?

meonline
Topic Starter
Berichten: 6

Nieuwe auto afschrijven? Waarschijnlijk stopzetting. tips?

#1 , 20 jun 2017 09:42

Hallo

Ik ben sinds 2003 zelfstandig bijberoeper. Gedurende al deze jaren zijn er een aantal auto's als afschrijving ingebracht in mijn eenmanszaak.

Mijn vorige wagen is deze maand verkocht (was dit jaar nog af te schrijven, maar wegens omstandigheden eerder verkocht) en mijn nieuwe (2dehands auto) is sinds begin deze maand ingeschreven.

Nu zit ik met een vraag waar ik geen degelijk antwoord op kan vinden.

De concurrentie is sterker geworden, waardoor mijn verkoop flink gekelderd is de laatste maanden. Ik verwacht dat als deze trend zich doorzet ik dit jaar met verlies zal eindigen en misschien volgend jaar mijn bijberoep zal stopzetten.

Wat doe ik met mijn nieuwe auto? Auto is particulier gekocht, dus geen BTW terug te trekken.
- Breng ik deze auto toch nog in? misschien kom ik dan op verlies uit en zal mijn bijberoep als 0 geboekt worden.

- Breng ik dit jaar en volgend jaar enkel de kosten van de auto in, om zo misschien toch niet op verlies uit te komen?

Ik kan momenteel niet zeggen wat de komende maanden in de verkoop gaan doen, maar momenteel ziet het er niet meer rooskleurig uit.



Stel dat ik de auto toch nog inbreng dit kwartaal en volgend jaar zet ik mijn bijberoep stop. Dien ik de niet-afgeschreven-waarde dan in te brengen als omzet? Waarop ik dan belastingen betaal? Of blijft dit gewoon in mijn privébezit, zonder enige gevolgen? Want dan zou ik denken om de auto toch dit jaar nog voor een stuk af te schrijven...?

Hulp? tips?

Dank!!!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding