Aangifte personenbelasting m.b.t. nalatenschap. Wat bij betwisting onder de erfgenamen ?

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

Aangifte personenbelasting m.b.t. nalatenschap. Wat bij betwisting onder de erfgenamen ?

#1 , 14 jun 2017 08:07

Graag wil ik aan het forum de volgende vraag voorleggen.

Ik ben de wettige erfgenaam van mijn grootmoeder (bij plaatsvervulling ingevolge het vooroverlijden van mijn vader).

Mijn grootmoeder is overleden in begin van het jaar 2017. Er is zware discussie over de erfenis.

Er moet op naam van de nalatenschap voor het inkomstenjaar 2016 (aanslagjaar 2017) echter wel tijdig een aangifte in de personenbelasting worden ingediend.

Mijn twee tantes hebben via de notaris een papieren aangifte ingevuld. Door de notaris werd ik uitgenodigd om die (onjuiste) papieren aangifte mee te ondertekenen.

Ik kan evenwel NIET instemmen met de ingevulde codes. De aangifte is immers onvolledig of onjuist ingevuld. Onroerende inkomsten (KI) werden niet vermeld.

Hoe kan of moet ik dan wel mijn aangifteplicht dan op een rechtmatige en vooral correcte wijze zorgvuldig vervullen ?

Mag ik op eigen houtje zelf een volledig "correcte" elektronische aangifte indienen via Taxonweb ?

Of, in ontkennend geval, hoe moet ik dan wel wettig handelen om op een correcte wijze aan mijn aangifteplicht te voldoen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 jun 2017 10:47

Van die aangifte personenbelasting zou ik mij niet te veel aantrekken. KI moet enkel aangegeven worden van onroerende goederen andere dan de eigen woning, zelfs al verbleef grootmoeder in een rusthuis. De fiscus gaat toch één en ander verbeteren. Die zijn van zo'n zaken beter op de hoogte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”