voordeel alle aard wagen verkeerd berekend

pampitte
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

voordeel alle aard wagen verkeerd berekend

#1 , 06 jun 2017 18:49

Bij een controle door de fiscus kwam ik tot de vaststelling dat mijn boekhouder niet de cataloguswaarde, maar de aankoopwaarde van de (tweedehandse) wagens heeft gebruikt voor het berekenen van het voordeel alle aard. Hierdoor moet ik nu een serieuze boete betalen bovenop de al betaalde VAA. Ik was hiervan niet op de hoogte, maar ben dus nu wel 'lijdend' voorwerp. Kan ik hier iets tegen doen?

Alle raad en advies is meer dan welkom

Met dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 07 jun 2017 10:09

Begin met uw boekhouder in gebreke te stellen voor deze beroepsfout. Uw boekhouder heeft normaal gezien een aansprakelijkheidsverzekering. Vraag (via hem) aan die verzekering om tussen te komen.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 25 jul 2017 15:34

Los van bovenstaande voor de belastingen kan u niet zegen 't was mijn boekhouder.

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 25 jul 2017 15:38

De belastingen bent u uiteraard wel zelf verschuldigd, enkel voor de boete kan de boekhouder eventueel tussenkomen. Uiteraard bent u ook de schuldenaar tov de Schatkist, dus eerst betalen en dan pas recupereren bij de boekhouder.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2017 16:28

Een boekhouder moet je zeker altijd controleren!! want zij spelen met u centen, en bijna altijd bent u zelf ervoor verantwoordelijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 25 jul 2017 20:26

Als de belasting op een te laag bedrag werd berekend is het evident dat de cooectie voor uw rekening is. Boete en/of intresten kan u inderaad proberen op uw boekhouder te verhalen.
Los van de juridische realiteit : Ik zie al 30 jaar belastingaangiftes van zelfstandigen passeren waarin veel boekhouders zee bewust 'vergissingen' maken. En doorgaans heeft > 90 % van die 'vergissingen' tot gevolg dat belastingplichtige minder belastingen betaalt.
Gegeven het feit dat belastingcontroles in België echt wel eerder beperkt zijn in aantal passeren een pak van die 'vergissingen' ongemerkt. Als dat 5 jaar gebeurt en het zesde jaar haalt men er dan 1 vergissing uit, blijft het saldo doorgaans nog positief...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”