Stopzetting activiteit zelfstandige in bijberoep

Technologic
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Stopzetting activiteit zelfstandige in bijberoep

#1 , 05 jun 2017 11:47

Dag allemaal,

Ik ben een aantal jaren geleden als student een kleine activiteit in bijberoep begonnen. Normaal gezien studeer ik deze maand af. De bedoeling is om in september als werknemer bij een jong bedrijf te starten. Het was sowieso de bedoeling om mijn activiteit als zelfstandige stop te zetten, maar nu zit ik met het volgende probleem. Ik zit sinds begin dit boekjaar aan ongeveer 1000 euro brutowinst. Als ik in juli/augustus mijn activiteit stopzet wordt mijn berekeningsbasis voor mijn sociale bijdrage genormaliseerd naar een jaarbasis: 1000*4/2 = 2000. Daarmee zit ik dan boven de 1.439,42 euro van de vrijstelling voor deze bijdragen. Nu vind ik het een beetje spijtig om 21% te betalen op mijn winst terwijl het voor de rest van het boekjaar sowieso niet de bedoeling was om nog winst te boeken.

Is er manier om hieraan te ontkomen? Mijn enige beroepskost is een laptop die ik aan het afschrijven ben, maar als ik het goed begrijp zal ik bij een stopzetting toch een vergoeding moeten betalen om de restwaarde hiervan privé over te nemen. De enige optie die ik zie, is mijn activiteit voortzetten tot het einde van het boekjaar, maar voor mijn nieuwe job vragen ze dat ik mij minstens 1 dag als werkzoekende aangeef zodat ze subsidies kunnen krijgen voor mijn aanwerving. Dan moet ik zien dat ik tijdens die periode als werkzoekende niet als zelfstandige in hoofdberoep wordt beschouwd.

Alvast bedankt voor de hulp!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding