KI Leegstaand huurhuis

Atrend
Topic Starter
Berichten: 15

KI Leegstaand huurhuis

#1 , 04 jun 2017 09:00

Hallo allemaal,

Het gaat hier om een huis dat normaal verhuurd wordt aan natuurlijke personen (niet beroepsmatig). Normaal worden deze huurinkomsten belast via het verhoogde KI.

Het huis in kwestie heeft even leeg gestaan tussen twee huurders in. Nu las ik dat, indien dit meer dan 90 dagen zo is en buiten de wil van de verhuurder, het KI voor dat jaar dat proportioneel verminderd wordt.

Mijn vragen zijn dan:
- Wat is "buiten de wil van de verhuurder"? Hoe streng is dit? Er is wel moeite gedaan om opnieuw te verhuren (via immokantoor), maar niet om te verkopen bijvoorbeeld. In dat opzicht zou je kunnen zeggen dat dus niet alles in het werk is gesteld om inkomsten te genereren (hoewel verkoop dus niet gewenst is).
- Is er ook een gelijkaardige regeling voor de onroerende voorheffing, en hoe zou die werken?

Alvast dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 04 jun 2017 11:22

Zo een 20 jaar geleden heb ik dat toegepast. Het ging toen over improductiviteit bij verhuring, er stond niets te koop.
We hadden een attest van de makelaar dat pand van die datum tot andere datum te huur stond (meer dan 3 maanden) en intussen leegstaand was. De OV werd voor dezelfde duur verminderd.
Vraag het eens na bij je immokantoor, die moeten dat perfect weten en je sowieso het nodige attest bezorgen.

Ik herinner mij dat wanneer je zonder immo verhuurde, je de leegstand en tehuurstelling kon laten vaststellen door de wijkagent en je met die zijn verklaring hetzelfde kon bekomen. Maar die procedure hebben we niet toegepast en dat kan je ook niet retroactief doen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 jun 2017 12:32

Heb dat regelmatig moeten toepassen in de tijd dat ik nog het beheer deed van een 1500 panden (hoofdzakelijk Horeca) in opdracht van mijn werkgever. Regelmatig stonden er panden leeg, soms wel bijna 1 jaar. De wijkagent maakte een attest op, en dat werd samen met de aanvraag tot vermindering, doorgestuurd naar onze beste vrienden van de fiscus. Ook als er belangrijke verbouwingen of renovaties gebeurden, die langer dan 3 maanden duurden, deed ik dat.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 04 jun 2017 13:43

Ik wist niet dat het voor renovaties ook kon Mava, want dan staat het niet te huur of te koop.

Als men de wijkagent inschakelt voor een privé woning, dan moet die de leegstand en tehuurstelling wel van in het begin komen vaststellen. En men weet nooit op voorhand hoe lang het te huur zal staan en of dat wel langer dan 3 maanden zal zijn, iets wat normaal uitzonderlijk is.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 jun 2017 15:39

Het ging hier dus over een renovatie, uitgevoerd en betaald door de eigenaar, nog voor het pand verhuurd was. Het stond voordien al een paar maanden leeg, en was moeilijk verhuurbaar; vandaar dan die renovatie

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”