Hallo iedereen,
Ik heb een vreemde situatie waar ik hoop meer uitleg over te vinden.
In de straat waar ik woon is in 2007 volledig heraangelegd geweest. Op hetzelfde moment heeft de gemeente beslist om 2 wachtputten te plaatsen voor de riolering (gescheiden regenwater en vuil water) op verschillende plaatsen in de straat.
In januari 2014 heb ik hier een stuk bouwgrond gekocht uit een verkaveling die in 2012 goed gekeurd werd.
Vervolgens heb ik in augustus 2015 heb ik een bouwvergunning verkregen om hierop te bouwen.
In januari dit jaar (2017) komt de gemeente met een factuur van meer dan € 4 000 voor het plaatsen van deze 2 wachtputten.
Als ik een detail hiervan op vraag krijg ik te zien dat ongeveer € 2 000 hiervan wordt aangerekend voor het opbreken en herstellen van het wegdek (terwijl de straat toch al op gebroken was) ?!?
Na verder uitleg te vragen weigert men hier verder op in te gaan.
De factuur zelf verwijst wel een een bouwvergunning uit 2016 (wat dus niet overeen komt met de werkelijkheid).
Op de factuur zelf vind ik ook geen vervaldatum. Er wordt enkel vermeld dat het bedrag dient overgemaakt te worden voor de riolering kan aangesloten worden. Maar de bouwfirma haf de riolering al aangesloten voor we die factuur/waarschuwing ontvangen hadden.
Als we dan uiteindelijk bij de Vlaamse Ombudsdienst hier om meer informatie vragen dan duurt het verschillende weken met de feedback "De gemeente wijkt niet van haar standpunt. Er is dus geen ruimte voor onderhandeling.".
Radeloos hoop ik hier meer informatie te vinden over wat hiermee aan te vangen.
We zijn wel bereid een deel van het bedrag te betalen als dit moet, we begrijpen dat een aansluiting ook geld kost.
Maar het bedrag van meer dan € 4 000 vinden we toch wel overdreven.
Bij navraag bij de notaris wist die me te zeggen dat het vermoedelijk om een verhaalbelasting gaat.
Bij nazicht in de aankoop akte is hier zelf niets in vermeld, in een bijlage van de gemeente wordt er wel vermeld dat een verhaalbelasting van toepassing is maar er wordt verder niets gespecificeerd.
Kan er hier iemand ons meer advies geven over deze situatie ?
PS: Als aan deze situatie niets meer te veranderen is, hoe kan ik dan voorkomen dat de gemeente over een paar jaar weer zo'n factuur stuurt ?